Nieuwe CEO wil lat hoog leggen Puinruimen op Kaaimaneilanden Vooruitblik Nieuwe Board voor Azië Mooiste shirt Nog iemand die gek is op design. Dit is de 'Ball-Chair' van de Fin Eero Aarnio. Internationale krant voor alle Fortis-medewerkers 4 Wereldwijd 6 Mensen 8 Bankieren 12 Verzekeren FORTIS 14 Sport 2 Opinie 3 - 4 Wereldwijd 5 Focus 6-7 Mensen 8 - 11 Bankieren 12 - 13 Verzekeren Sport 15 - 16 Cultuur Nog iemand die gek. is op design. S I oktober 2004 - nummer 18 FortisTribune Jaarverslag Fortis gooit hoge ogen in Nederland Fortis-trainees leren organisatie goed kennen Retail Banking: 'Service moet stuk van onze cultuur worden' Verzekeringsmarkt kent steeds meer consolidatie «.".I» \W' Solid partners, flexible solutions Fortis Bank Basketschool waakt over toekomst Belgische basketbal November: Agenda 2006: Corporate sustainability Tien jaar Fortis Audit Services December: Anisch Kapoor Erwin Van Overloop Brussel Fortis Designliefhebbers konden deze zetel winnen op de stand van Fortis op Interieur 04. Deze internationale biën nale voor wooncreativiteit vond gedurende tien dagen plaats in Kortrijk (België). Fortis is de hoofdsponsor van dit evenement; in het novembernummer van Fortis Tribune komen we hierop terug. De wat vreemde foto hier boven maakt trouwens deel uit van de nieuwe campagne die de sponsoringactiviteiten van Fortis in België in het zonnetje zet. Meer hierover op pagina 15. Jill Whittaker Utrecht Information Banking Veertig medewerkers op de Kaaimaneilanden raakten dakloos en het gebouw van Fortis liep wa terschade op toen orkaan Ivan op 12 september over de eilandengroep raasde. Hoewel geen van de Fortis- medewerkers gewond raakte, is de materiële en emotionele schade aanzienlijk. Veel medewerkers zijn met hun gezinnen geëvacueerd naar Curasao. Fortis Prime Fund Solutions is de grootste fondsbeheerder op Grand Cayman en heeft ondanks de natuur ramp zijn activiteiten vanaf Curasao kunnen voortzetten. Het oprui- mingswerk op de Kaaimaneilanden is nog in volle gang. Op pagina 9 kun je een oogge- tuigeverslag over de orkaan lezen van een Fortis-medewerker op de Kaaimaneilenden Dagboek van een orkaan: overleven en impro viseren'') en het verslag van een lid van het Nederlandse crisisteam dat de collega's ter plaatse ging bij staan. Fortis is een prachtig bedrijf met erg veel mogelijkheden. Toen Jean-Paul Votron de vraag kreeg om Anton van Rossum op te volgen als CEO, hoefde hij niet lang na te denken. "Fortis is een financiële on derneming met een ijzersterke repu tatie en naam. Het leek me de ideale uitdaging om met mijn internatio nale ervaring het bedrijf nog sterker te maken." Klantgerichtheid, 'ser vice' en 'performance' staan hierbij centraal. En daarin wil hij de lat erg hoog leggen. "Het maakt niet uit wat je job is, iedereen moet beseffen dat hij of zij voor de klant werkt. Verder is het fundamenteel dat onze service 'top' is. Een goede service houdt onze klanten bij ons en zorgt ervoor dat we nieuwe klanten aantrekken. En ook de performance moet per fect zijn. Wat niet wil zeggen datje geen fouten kan maken. Een open bedrijfscultuur is dan ook onmis baar. Niemand mag zich geremd voelen om zijn of haar mening te zeggen." Fortis heeft een lange weg van fusies en integraties achter de rug. Nu is het voor Votron tijd om vooruit te kijken." En daarbij kijkt hij vooral naar Europa. "In tegenstelling tot de VS zijn er in Europa weinig of geen megafusies aan de orde De eerste bijeenkomst van de Executive Board voor Fortis in Azië vond plaats in september. Jozef De Mey, Fortis Exco-lid en verantwoordelijk voor Azië trad op als voorzitter. De Mey: 'Nu dat Azië een belangrijke re gio voor Fortis is geworden in haar globale strategie, is er behoefte aan een orgaan dat de verschillende ini tiatieven van de Fortis businesses zal sturen en monitoren. Denis Ziengs, CEO Asia, zit ook in de Board en zegt: Azië is een regio die heel veel aandacht krijgt van veel business units binnen Fortis. En maar goed ook, want het is een regio vol kansen, maar ook uitdagingen. Ik beschouw de Asia Board als een hefboom om de investeringen in Azië in het voor deel van zoveel mogelijk businesses aan te wenden." (JW) geweest. Dat komt hoofdzakelijk omdat bedrijfscultuur en -strategie hier een grotere impact hebben dan in de VS." Er is met andere woorden plaats voor een Fortis in Europa én voor een Fortis in de wereld. Het verderbouwen aan één Fortis- cultuur is dan ook erg belangrijk voor de nieuwe CEO. "Ik kan daarbij wel een aantal richtingen aanwijzen, maar de wil en de inzet moeten van iedereen komen." De tevredenheid van de medewerkers duidt hij aan als een belangrijke factor in de groei van Fortis. "Tevreden medewerkers presteren beter. Combineer dat met klanten die vertrouwen hebben in jouw bedrijf, omdat de service uit stekend is, en dan staat er geen maat op de groei." Die tevredenheid wil hij stimuleren door de medewerkers duidelijk te maken waar en waarvoor ze werken. Het uitleggen waar Fortis voor staat en waar we naartoe gaan, ziet hij dan ook als één van zijn be langrijkste opdrachten. Lees ook het interview met Jean-Paul Votron op pagina 3 In het Braziliaanse voetbaltijd schrift Revista 10 plaatste designer Moshe het shirt van voetbalploeg Feyenoord bij de elf mooiste voetbal shirts in de wereld. Naast Feyenoord noemde hij ook het shirt van het nationale elftal van Kroatië en de clubs Junior (Colombia), Blackburn Rovers, AEK Athene, Sporting Lissabon, Boavista, Galatasaray, Parma, Athletic de Bilbao en Milan. In Nederland is het misschien voor niemand een verrassing maar een beetje internationale erkenning is altijd leuk meegenomen. (MS) 11 s K

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Fortis - Tribune | 2004 | | pagina 1