Verhuizing BMH-
Groningen
Beoordeling
:ht
10
in dit nummer
Enquête beoordeling 1979
6 mei
zicht op de baan - zicht op het werk
23 mei 1980
Communicatie-krant voor Bank Mees Hope NV/B.V. Algemene Assurantie Groep A.A.G. en verbonden instellingen
Na een intensieve voorbereiding, die maanden in beslag nam, is het
hoofdkantoor van de regio Groningen op 25 april jl. verhuisd van de Oude
Boteringestraat 17 naar de Dwinger 7.
De verhuizing betekende een ingrijpende operatie, die toch praktisch
vlekkeloos is verlopen. De dienstverlening aan de kliënten heeft slechts
enkele uren stilgelegen. Op maandag de 28e april draaiden de meeste
afdelingen weer op volle toeren.
Na 56 jaar gevestigd te zijn geweest in de Oude Boteringestraat, in het
pand met de mooie gevel in neo-renaissance stijl, (één van de bezienswaar
digheden van Groningen) was de verplaatsing weliswaar een hele stap, maar
zij was nodig i.v.m. de gestage groei van het bedrijf enerzijds en de eisen
van de tijd anderzijds.
Wij menen, dat de nieuwe behuizing, het begane-grond-gedeelte van het
door de Bedrijfsvereniging voor het Bakkersbedrijf gebouwde kantoren
complex, aan de eisen voldoet.
Waren voorheen de bedrijfsonderdelen in de Oude Boteringestraat en de
Rode Weeshuisstraat over twee op enige afstand van elkaar gelegen
gebouwen verdeeld, thans zijn alle afdelingen in één gebouw onderge
bracht, waardoor de efficiëntie bepaald kan worden bevorderd.
Gelegen in het stadscentrum, vlakbij de Gr.Markt, was de bereikbaarheid
van de oude vestigingsplaats langzamerhand meer en meer problematisch
geworden. Ook dit was een reden, waarom de verplaatsing was gepland en
is doorgevoerd. De nieuwe behuizing is gelegen tegen het stadscentrum aan
en tegelijkertijd dichtbij het N.S.-hoofdstation, een groot busstation en de
uitvalswegen naar het Zuiden, Westen en Oosten.
Het beter bereikbaar zijn, de moderne inrichting en de mogelijkheden tot
bet bereiken van een meer efficiente werkwijze zullen zeker factoren
blijken te zijn, die stimulerend kunnen werken op een verdere groei van de
Groningse vestiging.
De verplaatsing heeft haar afsluiting gevonden in een op 9 mei jl. gehouden
"open dag", waarvoor grote belangstelling bestond.
Beoordeling: een bedreiging of een goede zaak?
Als het om u zelf gaat, zal het u zeker raken. Misschien denkt u "wat
matigt iemand zich aan om over mij te kunnen oordelen"?
Al gauw wordt beoordelen gezien als terugkijken, kijken hoe hij of zij het
gedaan heeft om hem/haar daarvoor al of niet te belonen; dat is
prestatiebeoordeling.
Daar gaat het bij ons niet om. Ons beoordelen is niet op het verleden
gericht, doch op de toekomst. Het beoogt om, daar waar dat wenselijk is,
verbetering te brengen in iemands functioneren. Dit kan óók door de
werksituatie, de omstandigheden waarbinnen men werkt, te veranderen. Te
denken valt hierbij bijvoorbeeld aan de samenwerking met de collega's, de
chef van wie u leiding ontvangt, de structuur van de organisatie
waarbinnen u werkt, naar uw toekomstmogelijkheden of het werk zelf dat
u verricht.
Als je iets of iemand wilt verbeteren of veranderen, ga je uit van een
bestaande situatie. Bij het vaststellen van die bestaande situatie baseer je je
op het verleden. Maar dat verleden is geen doel. Doel is, zoals reeds gezegd,
om in de toekomst verbetering aan te brengen. Iemands functioneren te
verbeteren, betekent een verandering te weeg brengen. Dit kan niet van de
ene dag op de andere. Het zal een proces zijn waarbij regelmatig de
zogenaamde werkgesprekken moeten worden gevoerd. Velen hebben een
eerste werkgesprek achter de rug en vonden dat erg nuttig. Wil het
beoordelen echt een proces worden, dan zal een tweede, een derde en elk
jaar weer een beoordelingsronde afgewerkt moeten worden.
Voor ons allemaal was de eerste ronde nieuw, voor u als beoordeelde, maar
even zo goed voor uw chef als beoordelaar. We stonden er wat onwennig
tegenover. Het is voor beide partijen, u en uw chef, ook niet gemakkelijk
om op basis van een door uw chef gevormd oordeel hierover open en
eerlijk te praten. Het gaat erom dat het gesprek niet ontaardt in een
welles-nietes gekibbel, maar dat u het met uw chef eens wordt over een
bepaald oordeel, dat niet persé dat van de chef hoeft te zijn. U praat
weliswaar in eerste instantie over de mening die de chef over u heeft, maar
dóór erover te praten, kan hij zijn mening wijzigen.
Nu ligt er de basis, een gemeenschappelijke mening over u, die als
uitgangspunt kan dienen om te zoeken naar mogelijkheden om, daar waar
dat wenselijk is, verbetering te verkrijgen.
Met uw chef maakt u dan afspraken over zaken die tot verbetering of tot
de gewenste verandering kunnen bijdragen. Dit is de filosofie achter ons
beoordelingssysteem, een hulpmiddel om te bereiken dat u met een goede
motivatie en tevreden uw bijdrage in onze organisatie levert.
Een GOEDE ZAAK dachten wij.
Een tweede ronde komt er aan.
Midden 1979 is een enquête gehouden onder beoordeelden en beoorde
laars om, mede op grond van ervaringen en meningen van deze betrokke
nen, de beoordelingssystematiek kritisch te bekijken.
De uitkomsten van de enquêtes vindt u hieronder.
Enquête beoordelaars
MATERIAAL:
50 Beoordelaars hebben het formulier ingevuld; hun leeftijd varieerde van
29 tot 62 jaar, waarbij de meesten ouder dan 40 zijn, met een piek in de
leeftijdsklasse van 51 tot en met 60 jaar.
Het merendeel van de chefs is meer dan 15 jaar in dienst van Bank Mees
Hope N.V.
VRAAGSTELLING:
De enquête bestaat uit 29 vragen die de volgende onderwerpen betreffen:
de voorlichting met betrekking tot het beoordelingsgebeuren
de procedure
de vragenlijsten
het adviesgesprek
het werkgesprek
de gemaakte afspraken
RESULTATEN:
Voorlichting
Over de voorlichting was 98 van de ondervraagden redelijk tot zeer
tevreden. Slechts 2 vond dit niet voldoende.
(vervolg op pag. 2 kol. 1)
B^RIJTSMEDEDELING
Vergoeding autokosten inciden
teel gebruik
De in de Personeelgids onder 5.2
genoemde kilometervergoeding
voor hen, die toestemming heb
ben zakelijke kilometers voor
BMH te rijden in hun privé-auto
in het kader van het zgn. "inci
denteel gebruik" is verhoogd.
Ingaande 01.01.1980 tot f 0,525
per zakelijk gereden kilometer;
ingaande 01.03.1980 tot f 0,53
per zakelijk gereden kilometer;
ingaande 01.04.1980 tot f 0,535
per zakelijk gereden kilometer;
ingaande 01.05.1980 tot f 0,54
per zakelijk gereden kilometer.
Sociale Zaken BMH
NIBE-cursussen
Schiedam
OR-beraad
Puzzel
2
3
4 t/m 8
8
Redactiecommissie
Mr H. van Everdingen (voorzitter)
T.H.M. Duin
drs F.G.M. Eversmann
J.J. Gerretzen
J. Kroese
J.A.L. de Leeuw
L. Renkema
R.W. Scheelbeek
Mej. E.J. van Zon
Uitvoerende redactie en redactie
adres:
J. Kroese, Herengracht 548, 1017
CG Amsterdam, 020 - 527 31 86
Het volgende nummer van Baanzicht
verschijnt op 6 juni 1980. Kopij
dient uiterlijk 28 mei 1980 in het
bezit te zijn van de uitvoerende
redactie.
Realisatie
Dienstencentrum Alblasserdam
BAAN
ZICHT
v - - t