'Zegt de AMRO'er tegen de ABN'ers: wie notuleert er?' TWEE AFDELINGEN AL BUNA GEFUSEERD 'Ik ben er absoluut van overtuigd dat we over elkaar denken: ze nemen ons over!' 'We leggen vaker zaken vast. En we zijn gewend om te checken of iedereen zijn afspraken is nagekomen. De ABN doet dat totaal anders, veel informeler' Niet kop in het zand Altijd visten ze in dezelfde vijver. De een om de beste academici te werven voor de ABN, de ander voor de AMRO. Een gezonde rivaliteit, maar ook een heel hard- nekkige. De fusie maakte elke rivaliteit tussen Concern Kaderwerving en -Begeleiding (ABN) en het Manage ment Recruitment Centre (AMRO) bij voorbaat bespot- telijk. De afdelingen waren zelf de eersten om dat in te zien en zochten meteen de samenwerking. Die verliep zo voortvarend dat ze begin oktober bij elkaar in een ruim- te trokken. Een primeur in de fusie, ook al gaat het om piepkleine afdelingen. De bijna integratie - de on- dernemingsraden moeten nog adviseren - heeft veel weg van een successtory. Op 26 maart, de dag van de aankondiging van het onderzoek naar een fusie, belden de voorheen rivaliserende afdelingen verkennend met elkaar. Een maand later belegden ze een borrel en in het voorjaar gingen de eerste werk- groepen van start om een gezamen- lijk wervingsbeleid van de grond te tillen. Op 8 September, dus vlak na de juridische geboorte van de nieu- we ABN AMRO Bank (31 augus- tus), verscheen de eerste gezamenlij- ke wervingsadvertentie in de lande- lijke dagbladen: 'Nederlands groot- ste bank als ideale springplank voor een carriere in de financiele wereld', snorde de kopregel. Daarmee werd naar de buitenwe- reld een ondubbelzinnig signaal af- gegeven: de nieuwe financiele gigant wenste nog verder te expanderen en zocht daarvoor talent. Dat signaal werd door de studenten meteen op- gepikt. Op de eerste gezamenlijke ABN AMRO presentatie (in Sep tember) meldde zich een overweldi- gende hoeveelheid studenten voor een orienterend gesprek. De nieuwsgierigheid naar de carriere- kansen bij de nieuwe bankcombina- tie was blijkbaar groot. AMRO-re- cruiter Edward Wassink vindt dat niet verwonderlijk. Hij zegt: 'Vroe- ger hoorden we nog wel eens: we- reldwijd staan jullie slechts op de vijfenveertigste plaats. We gaan lie- ver naar de Deutsche Bank, naar Barclays of naar de treasury afde- ling van Shell of Unilever. Dat zul je nu niet meer horen.' In feite had de buitenwereld meteen na de aankondiging van de fusie op 26 maart al een signaal nodig. 'Stu denten vroegen ons: kunnen we vol- staan met een sollicitatie of moeten we ons tot beide banken richten', vertelt ABN'er drs Marjo van Eke- lenburg, hoofd van de afdeling Con cern Kaderwerving en -Begeleiding (CKB). Aanvankelijk ging die wer- ving nog even gescheiden maar na Antoinette Scholten met een foto van het nieuwe recruit- mentteam. Links Marjo van Ekelen- burg Foto: Dijkstra 3

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1990 | | pagina 3