ABN Leidschendam organiseert info-avond voor toekomstige woningbezitters Targets Serge Clech zet de technische aspecten uiteen van de cor porate finance pro- dukten van de cfu Banque NSM. derlinge contacten op gang te bren- gen. Daarnaast wilden we een zo goed mogelijk beeld krijgen hoe elke cfu eruit zag. We hebben de deelnemers daarom een lijst meege- geven met vragen als: hoe ziet de markt er in jouw land uit, wat zijn je beperkingen, hoe zijn je contac ten met het hoofdkantoor, wat zijn je produkten, hoe is jouw cfu geor- ganiseerd?' Fieret: 'Aan de hand van de ant- woorden hebben wij een bezoekpro- gramma opgesteld, dat we nu dit najaar afwerken. In de twee dagen bespreken we welke produkten een cfu gaat aanbieden en wat ze daar- mee het komende jaar denken te bereiken, welke technische onder- steuning ze daarbij nodig hebben, we inventariseren of er trainingen gevolgd moeten worden, of ze be- hoefte aan uitwisseling met andere cfu's hebben. Kortom. het is min of meer een commerciele verslagleg- ging waarna we een soort jaarplan opstellen en daarmee moeten ze aan de slag.' 'Bij de conferentie in januari zullen onder andere allerlei praktische pro- blemen aan de orde komen, die ze in de komende tijd tegenkomen. Onze rol is in de tussentijd om de informatiestroom tussen de cfu's op gang te houden en mee te denken over technische en marketing on- dersteuning vanuit Amsterdam. MLG hooggekwalificeerde mensen, van buiten of uit de organisatie zelf, die liefst uit het land zelf afkomstig zijn. Die kennen de markt. Als het goed is zien we daarom op de cfu- conferenties dan ook evenveel na- tionaliteiten als er deelnemende landen zijn.' De eerste van die conferenties werd afgelopen juni gehouden, de tweede staat voor januari 1991 op het pro- gramma en het streven is om een of twee keer per jaar alle cfu-mensen bij elkaar te halen. Behalve dat de conferenties een technisch karakter hebben - er wordt tot in de diepte over produk ten gesproken - zullen het market ing gerichte bijeenkomsten zijn - hoe breng ik een produkt aan de man. Daarom ligt er ook een groot accent op hoe de cfu's professioneel, internationaal kunnen samenwer- ken. Ten slotte hebben de conferen ties een teamgeest bevorderend ka rakter. Woldringh: 'De juni-conferentie was er vooral op gericht om enkele financiele structuren met een fiscaal element te bespreken en om de on- leidschendam - Wat doe je als je als ABN kantoor na een mailing en ver- volggesprekken financieel geen voet aan de grond krijgt in een prachtig wo- ningbouwproject? Voor die vraag stond onlangs ABN Leidschendam. Het antwoord is dat je je niet laat ont- moedigen en een allround info-avond organiseert voor de toekomstige ko- pers/bouwers (en hypotheekgevers!). ABN Leidschendam onthaalde de par- ticulieren, die een optie hadden geno- men op een van de 105 kavels in het project 'de Rietvink', op een vijftal gastsprekers, te weten een lokale nota- ris, een belastingadviseur, een binnen- huisarchitect, een tuinarchitect en de ABN-afdelingsdirecteur Treasury Pro dukten drs M.B.G.M. Oostendorp. Elk van de vijf behandelde een deel van de problematiek waarmee de toe- hoorders in de nabije toekomst te ma- ken zouden krijgen. Voor het eventueel afsluiten van een hypotheek had ABN Leidschendam niet onze eigen ABN Hypotheken in- geschakeld maar (het ook landelijk opererende) Alpha Hypotheken. Die organiseerde deze avond ook mee. Waarom deze ABN-vreemde eend in de bijt? 'We hadden het gevoel dat we een neutrale hypotheken-makelaar moesten inschakelen', vertelt beheer- der F. van Dokkum. "Met de ABN of- fertes hebben we op de een of andere manier geen zaken kunnen doen. Ge- let op de stichtingskosten van ruim vier ton per woning gaat het hier toch om interessante clienten. Die willen we graag in de boeken hebben.' Dat is gelukt want via de info-avond zijn inmiddels hypotheken afgesloten. Daarmee zijn de kosten van de avond al terugverdiend. 'Het nadeel van deze manier van hypotheken afsluiten is wel dat we de provisie mislopen', zegt plaatsvervangend beheerder P. R. Wusten. 'Daar staat tegenover dat we met deze nieuwe clienten mogelijk ook andere zaken kunnen doen. Dat resultaat op langere termijn. daar gaat het ons om.' 16

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1990 | | pagina 16