In tigni dagen
J
van
Noordzee tat
n
J
a:
12.000 KILOMETER MET DE TRANSSIBERIE EXPRES
•<3,
P
SOVJETUNIE
Een droom die werkelijkheid kan worden: per trein
dwars door de Sowjet-Unie. Dat deden twee ABN'ers,
Rob van de Hoef en Jacques Arts. Zij reisden met de
Transsiberie Expres van Hoek van Holland tot Nachod-
ka bij Wladiwostok. Jacques Arts schreef een persoon-
lijk verslag van de reis, waarvan we een samenvatting
publiceren.
2 September 1990: naar beginpunt
Hoek van Holland
'We hebben op het station van Elst
afscheid genomen van Maria en
Elly (onze vrouwen) die het 18 da
gen zonder ons moeten stellen. En
wij zonder hen! Na aankomst in
Hoek van Holland-Haven nog een
keer echt Hollands gegeten in de
stationsrestauratie. Toen naar de
trein gegaan die al klaar stond op
het perron.'
'We moesten wel even wennen aan
de ruimte in de coupe, ongeveer
2 bij 1,5 meter voor 3 personen. En
de toiletten voldeden bepaald niet
aan de beschrijving. Maar wellicht
veranderde dat nog als we in de ech-
te Transsib zaten, vanaf Moskou. In
Hoek van Holland was het nog niet
druk, maar dat veranderde in
Utrecht. Daar stapte ook onze cou-
pegenoot in: Mark uit Alkmaar.
Mark hebben we van de "honger-
dood" gered.'
'Omdat het al donker was en er
niets meer te zien viel, zijn we vroeg
gaan slapen. Het eerste lange deel
door Duitsland hebben we daardoor
gemist.'
3 September 1990: de eerste voile
dag in de trein
'Om 7.00 uur's morgens werden we
wakker bij station Berlin/Friedrich-
strasse. Zo goed en kwaad als dat
ging, gebruik gemaakt van de ge-
combineerde was-slaapruimte. We
hadden erop gerekend dat er tot de
Russische grens geen restauratiewa-
gen zou zijn. Mark niet! Hij liet zich
de broodjes die we hem aanboden,
goed smaken. Inmiddels trok een
grauw landschap aan ons voorbij,
eerst van Oostduitse en later van
Poolse dorpen en agrarische gebie-
den. Tot onze verrassing zagen we
ook nog een in gebruik zijnde
stoomlocomotief op het rangeerter-
rein in een Pools dorp.'
Voor de Transsibe
rie Expres: links
Jacques Arts en
rechts Rob van der
Hoef.
11