NIBE-bundel vergelijkt opvattingen monetaire beleidsmakers zeven industrielanden Nederland Financiele markten en monetair beleid nee INSURED DEPOSITS Crisis in de savings- Bush is betrokken, in de eerste and loan industry: plaats een gevolg van een veel te ris- clienten in de rij kant beleggingsbeleid. Daarbij voor hun geld kwam nog een aantal extra compli- Foto: AP cerende factoren die niet in Neder- land spelen. In het Amerikaanse banksysteem bestaat tot op heden een strikte scheiding tussen het bank- en effectenbedrijf. Spaarban- ken kunnen dus niet zoals Neder- landse banken verliezen in de ene financiele sector compenseren met goede resultaten in een andere sector. Bovendien is het in de VS voor een bank verboden in meer dan een staat kantoren te hebben wat een regionale spreiding van risi- co's en beleggingen onmogelijk maakte voor de spaarbanken. Het gebrek aan mogelijkheden voor risi- cospreiding verergerde voor de ban- ken het probleem dus nog eens. Voor de regering Bush zijn de drui- ven momenteel behoorlijk zuur. Doordat de overheid spaargelden tot 100.000 dollar garandeert, komt het overgrote deel van het spaarban- kendebacle voor haar rekening. Dat betekent een extra post op een over- heidsbegroting die al jaren een veel te groot tekort vertoont. En wat de druiven nog zuurder maakt: enige tijd geleden is er een wet aangeno- men die de regering verplicht het overheidstekort binnen enkele jaren tot nul te veranderen. Met een groeivertraging in de Amerikaanse economie en flinke extra uitgaven voor de Golfcrisis kan de regering Bush ('read my lips, no new taxes') het failliet van een aantal spaarban ken missen als kiespijn. Een spaarbankendebacle als in de Verenigde Staten zou overigens in Nederland ondenkbaar zijn. Inter- nationaal staat het Nederlandse bankwezen als degelijk bekend en het toezicht op dat bankwezen geldt als grondig en streng. Dat strenge toezicht brengt in de praktijk bij- voorbeeld met zich mee dat de ban- ken mensen in dienst moeten heb ben die zich uitsluitend bezighou- den met de rapportage aan De Ne- derlandsche Bank. 'Dat is een zware eis\ zegt Burink, 'maar aan de an dere kant profiteren de banken van dit toezicht door het ongekend grote vertrouwen van het publiek.' Dat neemt niet weg dat er hier ook wel eens wat misgaat (denk aan: de Tilburgsche Hypotheekbank en de Amsterdam-American-Bank) maar die zaken zijn, mede door de ban ken zelf, opgelost op een wijze waarbij de consumenten zoveel mo- gelijk zijn ontzien. Immers, als het publiek het vertrouwen in de ban ken verliest, snijden de banken zich zelf in de vingers. De financiele wereld is in de afgelopen tien jaar overspoeld door een golf van financiele liberalisaties en innovaties. Nieuwe produkten die vaak in de Ver enigde Staten hun oorsprong hadden, vonden snel hun weg naar de financie le markten in andere landen. Het be- leid dat de monetaire autoriteiten in de verschillende landen voerden, moest in toenemende mate rekening houden met deze ontwikkeling en met de voortschrijdende mondiale afhan- kelijkheid tussen de nationale mark- ten. Kapitaal is immers niet langer ge- bonden aan de landsgrenzen en grote kapitaalstromen bewegen zich over de aardbol op zoek naar de meest renda- bele aanwending. In Financiele markten en monetair be- leid worden de readies van de mone taire beleidsmakers in een zevental in dustrielanden op bovengenoemde ont- wikkelingen behandeld. Behalve de grote drie, de Verenigde Staten, Japan en de Bondsrepubliek, komen ook het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italie en het economisch opkomende Spanje aan de orde. De problemen waarmee de Centrale Banken en de Ministeries van Financien te maken kregen, wa- ren in alle landen min of meer gelijk: welke geldhoeveelheidsmaatstaf moet worden gecontroleerd? Welk belang moet aan een stabiele wisselkoers wor den gehecht, etcetera? De antwoorden die gegeven werden, verschilden echter van land tot land als gevolg van de specifieke econo- misch-financiele structuur van een land en de conjuncturele problemen waarmee men te maken had. Zo was en is in Italie de invloed van de (partij) politiek op het bankwezen bijzonder groot en zijn politieke benoemingen bij de staatsbanken heel normaal. Ook de scheidingsmuren tussen de finan ciele deelmarkten verschillen van land tot land. Zo zijn Duitse (en Neder landse) banken universele banken, ter- wijl in bijvoorbeeld de VS (voorlopig nog) een strikte scheiding bestaat tus sen commerciele en efiectenbanken. Hoewel financiele markten in de wes- terse landen 'naar elkaar toe groeien' Ervaringen in zeven landen Red.drS.C.W EpnperendreJ.L Gerards zullen de nog bestaande verschillen ook in de jaren '90 nog belangrijk blij- ven. De acht auteurs die aan deze bundel hebben bijgedragen, zijn afkomstig van De Nederlandsche Bank, van de Katholieke Universiteit Brabant, een adviesbureau, het NIBE en van de economische onderzoeksafdelingen van de Rabobank, Amro Bank en ABN Bank. Het boek werd officieel in ontvangst genomen door Dr. A. Szasz, directeur van De Nederlandsche Bank. Het boek is behalve voor economische hogescholen en universiteiten ook uitermate geschikt voor gebruik in het bankwezen, met name bij de bankme- dewerkers die op een of andere wijze betrokken zijn bij het kapitaalverkeer met het buitenland. Vooral over het bank- en financiewezen en het mone tair beleid in Frankrijk, Italie en Span je is nog weinig of niets in het Neder landse taalgebied gepubliceerd. In het speciale decembernummer van de ABN Economic Review zal even- eens aandacht worden besteed aan de mogelijkheden en moeilijkheden van het monetaire beleid in de jaren '90. Financiele markten en monetair be leid. Ervaringen in zeven landen. On- der redactie van Dr. S. C. W. Eijffin- ger Drs. J. L. Gerards, NIBE, no- vember 1990. Drs. F. J. Burink 10

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1990 | | pagina 10