atieve constructies
de ALM
De
Leasing wordt steeds populair-
der. Binnen afzienbare tijd zal
een kwart van alle nieuwe auto's
in ons land geleast zijn. Ook een
toenemend aantal ondernemin-
gen gaat ertoe over hun bedrijfs
middelen te leasen. Het gaat dan
onder andere om vrachtauto's,
machines en computers, maar
ook om hele fabrieksinstallaties,
schepen en vliegtuigen. Op deze
laatste markten is onze dochter-
onderneming Algemene Lease
Maatschappij (ALM) in Am
sterdam actief. Een voorbeeld
van een geslaagde ALM-activi-
teit is de lease van vier Boeing
737-300 verkeersvliegtuigen,
waarvan het contract waarschijn-
lijk binnenkort getekend wordt.
Bie
8
"e ALM is de afgelopen jaren flink ge-
groeid: in de omvang van haar portefeuille,
in winst en in medewerkers. Die gunstige
gang van zaken was voor een belangrijk deel
te danken aan de Wet op de Investeringsre-
kening (WIR). Bedrijven konden het clai-
men van de WIR-premie aan de ALM over-
laten en in ruil daarvoor een lagere leaseter-
mijn betalen. Deze door de ALM mede ont-
wikkelde "WIR-lease" maakte het leasen
van bedrijfsmiddelen voor een ondememing
zeer aantrekkelijk. Februari 1988 is de WIR
echter afgeschaft, wat betekent dat voor de
ALM?
"Het heeft tot gevolg dat we onze uitzonde-
ringspositie, die we dank zij de WIR-lease
hadden, zijn kwijtgeraakt. De bedrijven kij-
ken ook weer naar andere financieringsvor-
men, zodat we met een grotere concurrentie
te maken hebben," verklaren mr J. A. C. M.
Wagenaar en H. W. J. Kerris, resp. directeur
en onderdirecteur van de ALM. "Aan de
andere kant is leasing inmiddels door het
bedrijfsleven als een volwaardig fmancie-
ringsinstrument geaccepteerd. Zolang wij in
staat zijn om voor onze clienten maatwerk-
"Onze kracht ligt in het leveren van (for)maat-
werk.V.l.n.r. P. A. M. LovenH. W. J. Kerris
en mr J. A. C. M. Wagenaar.
constructies te bedenken, zal de vraag naar
leasing groot blijven."
In het leveren van maatwerk en het ontwer-
pen van bijzondere financieringsconstruc-
ties ligt de kracht van de ALM. Ook onze
ABN-kantoren sluiten geregeld leasecon-
tracten af.
Het gaat daarbij echter om standaardzaken
tot een bedrag van maximaal f 100.000. Bij
de meer specialistische financiering van be
drijfsmiddelen komt de ALM in beeld. Het
gemiddelde leasecontract van de ALM be-
draagt drie ton - met een enkele uitschieter
van boven de/ 10 miljoen - en heeft een
looptijd van vier jaar.
"Natuurlijk kan een kantoor de client die
een vrachtwagencombinatie koopt helpen
met een middellange lening. Maar in veel
gevallen beperkt dat de client in zijn overige
kredietmogelij kheden," verklaart de heer
Kerris. "Waar het ons om gaat is de relatie
optimaal te adviseren. Daartoe moet je over
een g
ten bi
ming
zo mi
graag
"Wij
cierir
den,
heeft.
mere
de ag
kope
maar
en in
ook.
opbn
jaar.
"We
objec
Dat I
geho
drie 1
taalt.
bij di
een r
riode
"Een
de kc
teger
cour;
preci
Bove
cierii
Steec
vene
een I
daar
scha]
niet i
aan
"Voc
kenr
ciere
je ee
clien
kenr
is es:
waai
wikl
waai
het c
waai
"Ovi
final
de v;
van
least
of V(
mee
relat
bijvi
in ee
gelu
nen
dan
dat 1
zijn.