het pakket dit keer wat was
aangepast omdat het een LOM-
en MLK-school is (een school
voor moeilijk lerende kinderen).
De kinderen daar leren beter
vanuit de praktijk dan vanuit de
theorie en hebben wat meer en
een wat uitgebreidere uitleg no-
dig.
John Kok, de onderwijzer die
het koffertje had aangevraagd,
was heel blij met dit soort les-
materiaal.
Katoenpapje
De school is heel gezellig inge-
richt, geen lange gangen met
aan weerskanten klaslokalen
maar allerlei ruimten, halletjes
en klaskamers in plaats van lo-
kalen. Overal ligt warme vloer-
bedekking en de tafels en stoe-
len staan in een grote kring. De
kinderen keken een beetje
vreemd op toen wij binnen kwa-
men, maar toen de onderwijzer
vertelde wie wij waren en wij
hen vroegen hoe het op hun
school toeging was het ijs al
gauw gebroken.
Intussen was er nog een twee-
de groepje kinderen met hun on-
derwijzeres bij komen zitten. De
twee groepen hebben steeds
samen de lessen gevolgd en er
werden eerst wat vragen ge-
steld over de laatste les.
"Vertel jij eens Marcel, waar
ging het de laatste keer over."
Marcel vertelt dat het over het
bankpapier ging. Na elke vraag
gaan bijna alle vingers omhoog
om te mogen antwoorden. Over
de katoen en over het katoen
papje en de persen en het wa-
termerk.
De onderwijzeres vult aan en
stelt meer vragen. "Waarom
zijn de tekeningen op het bank-
biljet zo moeilijk met al die krul-
letjes en tierelantijntjes. Zor-
ra?" Die geeft het goede ant-
woord. "Om ze niet zo makke-
lijk na te kunnen maken." En,
"Hoe kunnen er nu van een pap-
je, je weet wel die dikke brei
van al die katoenpluizen, bank-
biljetten gemaakt worden.
Onno?" Onno weet het niet pre-
cies maar Sebastiaan en Astrid
leggen het wel uit.
Ook ik stak er wat van op. Ik
wist helemaal niet dat bankpa
pier van katoen werd gemaakt.
Met het bespreken van het wa-
termerk haalde de onderwijzer
een briefje van tien uit zijn por-
temonnee en hield dat omhoog.
Een van de kinderen moest het
watermerk aanwijzen. Hetzelfde
deed hij even later met een
briefje van vijfentwintig.
Verdienen
De laatste film, die over de
bank, was het volgende leson-
derdeel. Ze zagen dat je geld
kunt verliezen en dat het ook
gestolen kan worden. Een kleine
anecdote in de video vertelde
dat vanuit de geschiedenis de
bank een bewaarplaats voor
geld is. Het geld wordt in de
safe opgeborgen. Daar is het
veilig safe). Bovendien is
geld bij de bank in bewaring ge-
ven een vorm van sparen to
save).
Na de film werden er weer vra
gen gesteld. Ook ik stelde er
een paar en vroeg bijvoorbeeld
of er kinderen waren die al geld
"verdienen". Dat was het ge-
val. Auto's wassen en tuinen
opruimen was een veelgenoemd
baantje, maar er waren ook kin
deren die voor de afwas geld
kregen en boodschappen voor
de buurvrouw doen bracht ook
geld in het laadje. Wat ze er dan
mee deden, vroeg ik ze. De
meesten riepen: "Sparen."
En wie heeft er een eigen reke-
ning? Dat hadden er een hele-
boel. De meesten bedoelden dan
dat ze een spaarbankboekje
hadden, maar er waren er ook
een paar die echt een rekening
hadden bij een bank en ook dag-
afschriften ontvingen. Eentje
had er zelfs al eens een keer
100 gulden afgehaald om daar
een elektrisch bestuurde auto
voor te kopen.
Daarna werden de spullen die in
het koffertje zaten besproken.
Het gebruik van de cheques en
de passen werd uitgelegd. Ook
dat van een dispositie-formulier.
Het sprak hen allemaal wel aan.
Als je er maar geld mee kon
krijgen.
Willy besprak intussen met de
onderwijzer de mogelijkheid om
met de kinderen een bezoekje te
brengen aan de bank. Dat zou
leuk zijn. Zelf, aan de hand van
deze materialen, geld opnemen,
of een rekening openen is na-
tuurlijk best spannend. En dat
kijkje in de kluis niet te verge-
ten. Ook leuk is het wanneer de
kinderen zien hoe een fax werkt
of een bestand op de computer
zien. De techniek staat ook op
de bank immers niet stil.
Terwijl de kinderen en ik met
het koffertje bezig waren,
maakte Willy een afspraak met
de onderwijzer voor een bezoek
je aan de bank. Het rekening-
houdersbestand zal dan voor de
ABN even goed oplopen maar
dezelfde morgen ook weer even
snel terug. Het is immers alleen
maar voor een spelletje "Ban-
ken"!
25
De redactie kreeg dit keer medewerking van Huub Goudzwaard, Paul Am-
weg, Lex Houba, Marjan Stassen, Froukje de Voogt, Sonja Rotgans en
Monique Le Grand.
ledere ABN'er kan een bijdrage aan ABN Groen leveren. Dus jij ook. Heb je
iets te vertellen over je werk, een cursus die je hebt gevolgd, je hobby, of
maak je foto's, teken je cartoons of heb je iets anders waarvan jij denkt
dat het een plaats in ABN Groen verdient, bel dan voor informatie met Mo
nique Le Grand (020) 292954 of stuur je bijdrage direct aan: ABN Bank,
Redactie ABN Groen, 2.Z.65, Postbus 669, 1000 EG Amsterdam.
PETTY