Het is alweer een tijdje gele-
den dat ik in Goeiemorgen
iets over het ABN-onder-
wijskoffertje las. Bij mij
kwam toen de herinnering
boven over mijn "postkan-
toortjespel", dat ik ooit van
Sinterklaas had gekregen.
Prachtig vond ik het om
postkantoortje te spelen met
al die bijna echte spullen.
Zou iemand bij Commerciele
Ontwikkeling of bij PR vroe-
ger ook zo'n koffertje hebben
gehad? Want daar komt het
idee vandaan om voor scho-
len het ABN-koffertje samen
te stellen met materialen die
met de bank te maken heb
ben. In ieder geval is het on-
derwijskoffertje een enorm
succes. ABN Groen ging kij-
ken hoe er op school mee ge-
werkt wordt.
Het lespakket dat in het koffer
tje zit, is voor kinderen van 9
tot 14 jaar en bestaat uit een
videoband met drie filmpjes die
over geld gaan: "De geschiede-
nis van het geld", "Van katoen
tot bankbiljet" en "De bank".
Samen duren ze ongeveer 55
minuten. Vanzelfsprekend wor-
den ze niet direct achter elkaar
gedraaid. Bij elke film zit een les
met werkvellen vol vragen en
opdrachten over de film. Daar-
naast bevat het koffertje speci
men van bankmaterialen zoals
eurocheques, betaalcheques en
de bijbehorende pasjes, kasdis-
positieformulieren, stortingsfor-
mulieren, opdrachten voor auto-
matische betalingen en reke-
ningoverzichten. De kinderen le-
ren zo spelenderwijs wat er op
een bank gebeurt. Een handlei-
ding voor de docent maakt het
koffertje compleet. Tot slot kan
er een bezoek aan de bank wor-
den gebracht waar de leerlingen
een en ander in praktijk kunnen
brengen. Zelf geld opnemen bij-
voorbeeld, en wat te denken
van een kijkje in de kluis!
Praktijk
Op het moment dat ik over het
koffertje wilde schrijven waren
de leerlingen van de Hartel-
school in Spijkenisse met het
lespakket bezig. Samen met
Willy Lomeijer, die op kantoor
Spijkenisse coordineert wanneer
het koffertje naar welke school
gaat, woonde ik de laatste les
van het pakket bij. Op weg naar
de school vertelde Willy me dat
m
Spelen met geld