De Werken bij bank Interview met H. Jacobs "e heer Jacobs (32) trad juli 1969 in dienst van kantoor Roermond, dat zich toen nog aan de rand van de stad bevond. Hij begon er zich bezig te houden met assu- rantiezaken. "Maar dat was min of meer toevallig," ver- klaart hij. "Er werd in die periode wel wat aan verzekeringen gedaan, maar het stelde nog niet zo heel veel voor. Ik kreeg een flin- ke stapel werk op mijn bureau met de op- dracht daar zelf mijn weg in te vinden. Met enig vallen en opstaan is me dat gelukt. Je doet zo natuurlijk wel veel ervaring op. Daarnaast heb ik uiteraard de nodige - toen nog externe - cursussen gevolgd." In het oude kantoor zaten alle commerciele medewerkers bij elkaar. Daardoor was de heer Jacobs ook nauw betrokken bij de dienstverlening aan particulieren. Na de verhuizing van het kantoor naar het Kloos- terwandplein - in 1976 - werd een zwaar- der accent gelegd op de particuliere sector, en kreeg hij de taak de retailafdeling gestal- te te geven. Deze bestaat inmiddels uit drie commerciele en drie administratieve mede werkers en neemt een belangrijke plaats in hem welk bedrag hij moet reserveren voor zijn maandelijkse lasten, voeren de nodige automatische betalingen in en stellen dan vast hoeveel hij weg kan sparen en op wel- ke wijze hij dat gaat doen. "De voordelen van deze werkwijze zijn evi dent. Je adviseert de client omtrent zijn in- dividuele financiele situatie. Bovendien kun je veel makkelijker onze diensten ter sprake brengen, zoals de Pakketverzekering die vanwege de maandpremie mooi in zo'n budget past. "De mensen sparen hoe langer hoe meer" binnen het nu ca 45 employes tellende K-kantoor. Huishoudplan "De overgang naar het nieuwe kantoor heeft tot een sterke groei geleid," zegt de heer Jacobs enthousiast. "Rondom dit win- kelgebied zijn de laatstejaren veel huurwo- ningen gebouwd. Die mensen weten onze bank heel goed te vinden. Dat hebben we vooral gemerkt aan de spaartegoeden, die sindsdien flink zijn opgelopen. "Het is altijd erg druk in het centrum. Roermond is met 36.000 inwoners welis- waar niet zo'n grote stad, maar heel midden Limburg is duidelijk op Roermond georien- teerd. Dat betekent een verzorgingsgebied van zeker 100.000 mensen. "De dienstverlening aan particulieren heeft mij altijd sterk aangesproken. Het omgaan met mensen ligt daarbij meer in het per- soonlijke vlak dan bij zakelijke relaties het geval is. Het is ook heel veelzijdig, want je behandelt assurantiezaken, lenen, sparen, betaalvormen, effecten en reizen. "De mensen waarderen het, wanneer je aandacht besteedt aan hun persoonlijke, fi nanciele situatie. Wij hebben aan een aan- tal van onze relaties aangeboden om voor hen een zgn. huishoudplan - een soort maandbudget - te maken. Na een eerste ge- sprek brengen we dan met de client zijn be- stedingspatroon in kaart. We bekijken met Het centrum van Roermond wordt gekenmerkt door eigen- tijdse gebouwen die zorgvu/dig verweven zijn met de historische "sjtad", zoals die nog te zien is in Munsterkerk en Abdijhof Midden in het moderne winkel- gebied ligt het Kloosterwand- plein waar het kantoor van onze bank gevestigd is, schuin tegen- over het culturele centrum, de Oranjerie. "Een prima plaats voor een bank, want iedereen komt hier langs, "zegt H. Jacobs, chefpar ticulieren van het kantoor. "De mensen openen graag een reke- ning in de buurt waar zij hun boodschappen doen. Aan ons is dan de taak om hen met de an- dere bankdiensten vertrouwd te maken. Kritische houding Na het voorgaande wekt het weinig verba- zing te horen dat het voeren van clientenge- sprekken drie kwart van de heer Jacobs' dagtaak vormt. "We merken dat de mensen de laatste tijd een kritische houding aanne- men tegenover de rentestand, al wordt er wel hoe langer hoe meer gespaard. Het ren- tetarief speelt een belangrijker rol dan voorheen. Ze zijn minder geneigd hun geld voor een periode vast te zetten, omdat ze het idee hebben dat de rente weer snel zal stijgen. Ook bestaat er door de gedaalde rente een grotere belangstelling voor effec- tenbelegging, waarover wij regelmatig con tact onderhouden met de Beleggingsadvies- diensten. "Aan de ene kant kun je dus zeggen dat de client een bewustwordingsproces heeft doorgemaakt, maar ook het advieswerk is volwassen geworden. Aan elk advies gaat grondig spitwerk van de kantoormedewer- kers vooraf. Iemand kan bij je komen met de meest uiteenlopende vragen. De hoofd- zaak is dat hij met een goed advies de deur uitgaat." fpo "Deze persoonlijke benadering blijkt in de praktijk goed aan te slaan. Ongeveer 80 procent van de clienten met wie we een ge- sprek gevoerd hebben, heeft nu zo'n huis houdplan. Bovendien zal een relatie die van verschillende bankdiensten gebruik maakt minder snel het contact verbreken. Op die manier trachten we de wegloop van parti culiere rekeninghouders tegen te gaan. Je moet zuinig zijn op je clienten." 6 'Wees zuinig op je clienten'

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 6