voorkomen. Voorts begeleidt de program- matuur de behandeling van de klacht via een dialoog om foutieve of onvolledige af- handeling te vermijden. Het reclamesysteem zorgt - als output - ook voor de bijbehorende correspondentie over de behandelde klachten (brieven of te- lexberichten). De telexberichten worden automatisch verstuurd via een aan de WANG-computer gekoppeld telex-mana- gement-systeem. Na de positieve ervaringen bij Kas Buiten- land is op 1 maart jl. het SBD ingevoerd op de buitenlandcentrale ABN Rotterdam. De beide andere centrales - HBU Rotterdam en HBU Amsterdam - volgen binnenkort. Ten slotte ligt het in de bedoeling om via het SBD rechtstreeks clientendeposito's te gaan verwerken. Thans worden deze nog in het SBD verwerkt op naam van het kan- toor. fpo deposito de volgende dag een bevestiging uitgaat naar de relatie. In het verleden wer- den de mutaties in elk deposito afzonderlijk (handmatig) aangebracht. "Dankzij het SBD kunnen we veel slag- vaardiger reageren op fluctuaties in de ren te," zegt Jan Elfrink. "Het is noodzakelijk adequaat te handelen. Want vergoed je te weinig rente dan haalt iedereen zijn geld weg en vergoed je te veel dan doet zich het omgekeerde voor en boekt de bank verlies. Callgeld is aantrekkelijk voor ons, want een aanzienlijk deel van het bestand heeft een min of meer stabiel karakter. Dat kunnen we op een wat langere termijn uitzetten, wat een positieve invloed heeft op de rente- marge." "Alle huidige depositoposten kunnen op het centrale systeem verwerkt worden," al- dus Hans Konstapel. "In verband met de hoogte van de bedragen die geadmini- streerd worden en de tijdsdruk, zijn de con- trolemogelijkheden groter dan voor gewone betaalsystemen. We hebben als een van de eersten dan ook het (nu algemeen toegepas- te) GAAF-systeem gebruikt om de toegang tot de apparatuur te beveiligen." Wanneer een deposito in het SBD foutief wordt verwerkt kan dit twee oorzaken heb ben. Enerzijds kan de dealer of de admini- stratie een fout hebben gemaakt. In het an dere geval ligt de fout bij de tegenpartij. In beide situaties kan dat leiden tot grote schade voor de betrokken partijen, maar door snel te handelen kan deze schade voorkomen of in ieder geval beperkt wor den. Daarom is min of meer gelijktijdig mel het SBD het Systeem Reclame Deposito's (SRD) in gebruik genomen. In dit geavanceerde reclamesysteem vindt een combinatie van gegevens- en tekstver- werking plaats. Alle klachten worden gere- gistreerd. zodat dubbele behandeling wordt 5 A0OTAL IN6EWACHTE rtUTATIES AANTAL HOC TE VQMFMMDt HJTATIES f AAHr* not IE AUTORISEREH HJTATtES AAMTAL NOG DOW* TE AUTDRISEBEM HUTATICS «WKT*. «AOTWISn*BE HJTATIES De reclames warden op een aparte WANG- terminal in een afzonderlijke ruimte hehandeld. In de twee fasen structuur is alleen de functie van de autorisator gescheiden. De hele dap door zijn de dealers actief op de eurovalutamarkt. Hike transactie wordt op een speciale bon genoteerd. It erk voorbereiding. Op het scherm verschijnt het aantal transacties dat op deze z.eer rustige dag nog verwerkt moet worden. De afdeling Kas Buiten- land heschikt over 24 heeldschermstations.

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 5