seerd systeem te ontwikkelen. In die tijd werkte men al met het Systeem Buitenland Kas. De ontwikkeling van een nieuw systeem vergde echter meer tijd dan was verwacht. "Elke tout kost letterlijk handenvol geld" "De problematiek waar we mee te maken kregen is aanvankelijk onderschat," ver- klaarde Hans Konstapel, Systeemgroepslei- der Sectie Geld, die overigens pas in 1981 bij het project betrokken raakte. "Met het systeem dat op dat moment in ge- bruik was, bleek het onder meer niet moge- lijk om op acceptabele wijze deposito's in vreemde valuta met een variabele looptijd (callgeld) te administreren. Het werd na enige tijd duidelijk dat niet in een keer alle handelingen geautomatiseerd konden wor- den. Er moest stap voor stap te werk wor- den gegaan." Maar dan nog was de materie dermate complex dat de actieve betrokkenheid van de gebruiker nodig was. Vandaar dat een van de medewerkers van Kas Buitenland, Henk Willemse, bijna een jaar lang op het Computercentrum Amstelveen meewerkte aan de opbouw van het uiteindelijke Sys teem Buitenland Deposito's. Henk Willemse: "De werkzaamheden die wij verrichten stellen heel specifieke eisen aan het te gebruiken systeem. Je moet bij- voorbeeld exact weten hoe je een deviezen- melding moet verzorgen, voordat je zo'n toepassing in het systeem kunt brengen. Vanaf het moment dat we er gezamenlijk aan werkten kwam het project in een stroomversnelling." "Nog voordat het SBD klaar was werd in april 1980 een interim callsysteem inge- voerd," vervolgt Jan Elfrink. "Het was een vrij simpel systeem waarmee je alleen be- vestigingen en rentestaffels kon maken. Niettemin is nadien ons bestand callgeld verviervoudigd, doordat we een veel groter volume konden verwerken en ook makke- lijker konden inspelen op de rente-ontwik- keling. De invoering van het SBD in janua- ri 1982 zorgde uiteindelijk voor een finale oplossing van alle problemen." Twee fasen structuur De administratieve verwerking van deposi to's met het SBD gebeurt in twee stappen. Eerst worden de transacties ingevoerd via een dialoog (vraag-antwoord) met een beeldschermstation. Wanneer alle posten zijn ingevoerd worden ze's avonds batch- gewijs verwerkt. Het invoeren van een transactie gaat als volgt in zijn werk. Wanneer de dealer de transactie op een invoerconcept (dealerbon, telex of computerlijst) heeft vastgelegd, wordt deze naar de administratie gebracht. Hier wordt het invoerconcept eventueel aangevuld met de nodige gegevens. de zgn. werkvoorbereiding, zodat de post op het beeldschermstation ingevoerd kan worden. Het invoeren van de transactie geschiedt aan de hand van een code die de aard van de transactie aangeeft. Vervolgens brengt de datatypist de post in. Tijdens het invoeren wordt de transactie vanuit het systeem ge- controleerd. Er wordt nagegaan of de stan- daardgegevens (zoals naam-adres-woon- plaats en rekeningnummer) aanwezig zijn, of de transactie wel afkomstig is van een bank waarmee de ABN in relatie staat en - onder meer bij verlenging - of het desbetref- fende deposito inderdaad in de administra tie voorkomt. Wanneer de post door het systeem goed be- vonden is, dan wordt deze nog geverifieerd door de datatypist aan de hand van het in voerconcept. Hij noteert het uit het systeem afkomstige volgnummer, parafeert de bon en geeft deze aan de autorisator. De autorisator controleert of het scherm gegevensinvoer (data-entry) en verificatie verenigd zijn in een persoon, de datatypist. Alleen de functie autorisatie is hier strikt gescheiden en wordt - uiteraard - uitgeoe- fend door een autorisator. "Er is om twee redenen voor die twee fa- sen structuur gekozen," licht Jan Elfrink toe. "In de eerste plaats ligt de verwer- kingssnelheid hoger. Bovendien krijgt het werk van de datatypist meer inhoud door drie verschillende werkzaamheden in een persoon te verenigen. Hij draagt een grotere verantwoordelijkheid. "Onze medewerkers waren gewend aan de hand van een document een beslissing te nemen. Die kennis willen we niet verloren laten gaan. Bij het SBD nemen ze die beslis sing tijdens de verificatie aan de hand van de dealerbon." Nadat alle transacties zijn ingevoerd en geautoriseerd, worden ze's avonds batch- gewijs, dus in een muteringsproces ver- goed is ingevuld en of er nabewerking nodig is (bijvoorbeeld het versturen van een be- vestiging of een automatische betalingsop- dracht). Maar hij kijkt de post ook inhou- delijk na. Het kan namelijk het geval zijn dat op een bon een verkeerd percentage of munstsoort staat. Transacties waarbij rechtstreeks aan clienten wordt betaald en die een bepaald bedrag te boven gaan, wor den (vanwege het grote afbreukrisico) nog een tweede keer geautoriseerd. werkt. Er worden dan vanuit het SBD beta- Iingsopdrachten en bevestigingen voorbe- reid, die dezelfde nacht verzonden worden via het SWIFT-netwerk. De boekingen worden door het SBD gemaakt en uiteinde lijk verwerkt in SBV (Systeem Boekhouding Vreemde valuta) en EBS, de hoofdboekhou- ding van de bank. Ten slotte rapporteert het SBD aan een groot aantai afdelingen die van belangrijke beleidsinformatie worden voorzien.. "De actieve betrokkenheid van de gebruiker was nodig" Anders dan bij de andere automatische sys- temen die bij de bank in gebruik zijn, wor den in het SBD de transacties ingevoerd volgens een twee fasen structuur. Dat wil zeggen dat de functies werkvoorbereiding. Collectieve rentewijziging Het SBD kent echter ook verschillende spe cifieke toepassingen, zoals het collectieve rentewijzigingsprogramma. Verreweg de meeste callgelddeposito's (70%) zijn dollar- gelden. Wanneer de dollarrente bijvoor beeld stijgt is het nu mogelijk om via een hulpprogramma van het SBD collectief de rente te wijzigen, terwijl er toch voor ieder 4 Het invoeren van gegevens geschiedt aan de hand van de dealerbon.

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 4