Positieve geluiden iets van zijn bedoelingen over te laten komen. Het is een vlot bijna instrumentaal stuk, waar- op met een metaalachtige stem zang wordt nagebootst. Ook de afsluiter Computer cowboy (aka syscrusher) - de titels zijn ook al toepasselijk - wordt na een paar keer draaien steeds beter. De overige nummers op deze kant getuigen ervan dat Neil nog naar de juiste formule zoekt. Kant 2 begint met een commer- cieel, traditioneel Neil Young nummer: Hold on to your love. Op deze kant staat ook het uit 1967 stammende Mr. Soul dat in alle opzichten een moderner jasje heeft gekregen vergeleken met de originele uitvoering van Buffalo Springfield. Wellicht is het een goed idee om het op single te laten verschijnen want hier vinden oude en nieuwe stijl elkaar bijzonder overtuigend. Het indrukwekkende werkstuk Like an inca, bekend van de live optredens en nu opgesierd door gitaarsolo's van Nils Lofgren, besluit de in fraaie hoes gesto- ken plaat. Na meerdere malen draaien luidt de conclusie dat Neil een toch wel geslaagde poging heeft gedaan eens iets anders aan het vinyl toe te vertrouwen dan we van hem gewend zijn. We wachten af wat hij hierna gaat doen. Hoogtepunten uit het totale werk zijn ons inziens: Neil Young (69) Everybody knows this is nowhere (69) After the goldrush (70) Harvest (72) American stars 'n bars (77) Rust never sleeps (79) en de driedubbele verzamelaar Decade (77) Het was op een doorde- weekse avond. Even leek het of er niets bijzonders aan de hand was, maar op- eens klonken er geluiden door de ether die bijzonder ongebruikelijk waren. Zeker omdat het Hilversum 3 was dat aanstond. Wat was het geval? Er werd (per ongeluk?) een hard- rocknummer ten gehore ge- bracht en wel een van de beste van de laatste jaren: Run to the hills van Iron Maiden. Wat is er toCh aan de hand? Waarom wordt een bepaalde muziekstijl volledig genegeerd door de discjockeys? Bijzonder verheugend was dat hij werd opgevolgd door Ronnie James Dio, die daarvoor Ritchie Blackmore's Rainbow verliet. Dio is een van de betere hard- rock zangers hetgeen hij al be- wezen had op de live Ip van Rainbow. Mede dankzij hem brengt de groep vervolgens een ijzerster- ke Ip, Heaven and hell, uit. Daarna volgde Mob Rules en nu, ter afsluiting van de periode Dio, Live evil. Een dubbele live Ip, met een mengeling van oude In Engeland weten ze wel beter. Daar is hardrock populair. In Nederland moeten we het doen met zo nu en dan een uit- schieter. Voor een van die uit- schieters zorgde jaren geleden, toen je nog niet sprak van hard- rock of heavy metal, Black Sab bath met Paranoid. De groep maakte indertijd met z'n mystieke image een verplet- terende indruk, maar wist dat gevoel niet meer dan twee Ip's lang vast te houden. Daarna zakte de band terug, wat dan eigenlijk betekent dat de muziek niet meer op de radio te horen is. Natuurlijk bleef een vaste kern fans de groep trouw en vooral in Amerika hadden ze succes. Er bleven platen ge- maakt worden en na de achtste verliet zanger Ozzie Osbourne de band om een solocarriere te beginnen, (er is recent ook een live album van hem versche- nen). 28 - oorspronkelijk door Ozzie Os bourne gezongen - en nieuwe nummers. Hoofdrollen zijn er weggelegd voor Dio, die enorm uithaalt in nummers als Heaven and hell, het stevige Children of the sea en Neon Knights (alle nummers van Heaven and hell), en vooral in The sign of the Southern cross, maar ook voor gitarist Tony lommi. Hij speelt de ster- ren van de hemel alsof er geen nieuwe lichting hardrock bands is. Een hele kant" wordt gevuld door de oude nummers Black Sabbath, War pig en Iron man. Ook Paranoid wordt gespeeld, hoewel de originele uitvoering zo bekend is dat deze versie overbodig lijkt. De conclusie is dat met deze Ip je oren worden geteisterd zoals het hoort. De hardrock fans hoeven geen miskoop te ver- wachten. Voor minder geoefen- de oren kan het misschien wat teveel van het goede zijn. We adviseren daarom niet meteen alle vier de kanten achter elkaar te draaien, maar lang- zaam eraan te wennen. Wel licht kunnen de Nederlandse discjockeys hier aan meehelpen door zo nu en dan eens een nummer te draaien. Discografie: Black Sabbath (70) Paranoid (70) Master of reality (71) Volume 4 (72) Sabbath bloody sabbath (73) Sabotage (75) Technical ecstasy (76) Never say die (78) Heaven and hell (80) Live at last (80) Mob rules (81) Positieve geluiden ook van Neil Young. Positief in die zin dat hij het aangedurfd heeft een plaat - met de titel Trans - te maken die volledig afwijkt van hetgeen hij tot op heden heeft uitgebracht. Bijgestaan door o.m. Nils Lofgren experimen- teert Neil er lustig op los met synthesizers, stemvervormers en andere elektronische appara tus. Vooral kant 1 zal voor de traditionele Neil Young-fan even wennen zijn want met uit- zondering van het op single ver- schenen A little thing called love klinken de stemmen soms als robots in een Star Wars film met dito begeleiding. Alleen de (elektrische) gitaar krijgt kans om op te vallen. In het nummer Computer age is Neil er het meest in geslaagd PETER HUUB

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 28