Bankmank
Liefhebbers
bleek ook al spoedig bij
Triumph clubevenementen,
want bij het eerste concours
d'elegance waar Guus met
90-00-AL aan deelnam, haalde
hij meteen de eerste prijs.
Het hoogtepunt voor Guus met
zijn Spitfire tot op heden is zon-
der twijfel het resultaat dat hij
behaalde bij het 5e Nationale
Concours van de Triumph Sport
Six Club in Donington, Enge-
land, op 22 mei 1S82:1e bij de
in originele conditie verkerende
Triumphs en de "Best Converti
ble of the Day Trophy", uitge-
loofd door de Spitfire-specialist
in het Verenigd Koninkrijk, Spit
fires UK. Niet slecht voor een
amateur!
Open en gesloten
Wat Guus zo aantrekt in
Triumphs is het "oer-meccano-
principe". Een goed voorbeeld
daarvan is de Herald, die hij in
juni '81 op de kop tikte. Nor-
maal gesproken is dit een ge
sloten wagen, maar het dak is
zeer simpel te demonteren,
want dat zit slechts met enkele
1
bouten vast. Velen weten dit
niet en beschouwen de Herald
dan ook als een gewone sedan.
Omgekeerd zijn er ook mensen
die denken dat een Herald een
cabriolet is, met een hardtop.
Een cabrioletkap ontbreekt ech-
De Club Triumph Holland is
ontstaan door toedoen van He-
raldeigenaren. In 1981 vierde
de club, die een haast storm-
achtige groei doormaakte en nu
zo'n 500 leden telt, haar eerste
lustrum. De belangrijkste reden
om lid te worden is voor som-
Een week of wat geleden komt er
een meneer binnen. Hij neemt
plaats aan de zitbalie en Mieke
Bottelier gaat naar hem toe. Zij
denkt nog "Die man lijkt op
iemand" en ineens schiet het haar
te binnen. "Goh, bent u de broer
van meneer Monne?" "Nee", zegt
die meneer, "dat ben ik zelf."
"Nee", zegt Mieke, "u bent zijn
broer, hoor." "Nee", zegt hij weer,
"ik ben het echt zelf, maar ik ben
naar de tandarts geweest."
Zij nog eens goed kijken en ja hoor
met het schaamrood op de kaken
moest zij bekennen dat hij gelijk
had. Na een paar dagen komt hij
weer op kantoor en wij laten Mie
ke naar de balie gaan. "Ik ben niet
mijn broer hoor", zegt hij. Nee, dat
weet Mieke nu voorgoed.
ter, evenals de benodigde
drukknoppen om deze te kunnen
bevestigen.
Guus heeft het nodige gewijzigi
aan zijn Herald, waardoor deze
al dicht de Vitesse nadert. De
Vitesse was simpel gezegd een
Herald met een zescilindermo-
tor van 1,6 of 2 liter, in plaats
van een viercilindermotor met
een inhoud van niet meer dan
1300 cc. Dit type was verkrijg-
baar in open en gesloten vorm.
Op een mooie Vitesse aast
Guus nu eigenlijk. Daarvoor wil
hij zelfs, indien dat nodig mocht
zijn, de Spitfire aan de kant zet-
ten, zij het niet zonder pijn in
z'n hart.
Voorlopig is dat echter nog niet
aan de orde.
migen de mogelijkheid om aan-
sluiting te krijgen bij een goed-
kope verzekering. Als die verze-
kering eenmaal gesloten is,
vraagt de maatschappij niet tel-
kens weer om een bewijs van
lidmaatschap. Zo raken de mer-
kenclubs (niet alleen de CTH)
jaarlijks weer vrij veel leden
kwijt, geen echte liefhebbers
dus.
De CTH is toegankelijk voor
Triumphs die gebaseerd zijn op
de Herald. Dat zijn natuurlijk de
Herald zelf, de Vitesse, de Spit
fire en de GT6 (een soort Spit
fire coupe met 6-cilinder
motor).
Nederland is door de CTH opge-
deeld in 4 regio's, waar gemid-
deld iedere twee maanden een
bijeenkomst plaatsvindt. Daar-
naast zijn er diverse landelijke
meetings; in totaal dus zo'n 30
per jaar! Wie belangstelling
heeft kan schrijven naar de se-
cretaris Frans Dieckhaus, Me-
zenlaan 11,4901 AA Ooster-
hout.
Veel readies over de nieuwe op-
zet ontvingen we niet. "Wat is er
eigenlijk veranderd?" vroeg
iemand zelfs. Antwoord: "We ge-
bruiken een andere letter, de
tekst is niet meer in blokvorm
gezet maar met de zgn. vrije re-
gelval. We werken meer met
grijze en gekleurde vlakken en de
hele lay-out is wat jonger' gemaakt". "Ja, nu zie ik het, leuk!" Heb jij
opmerkingen of kritiek, aarzel niet om het ons kenbaar te maken.
Aan dit nummer werkten ook mee: Petra Roep, Peter Schouten, Huub
Goudzwaard, Lonk, Betty de Greeuw, Sjeng d'n Helle, Lies Xhaflaire,
Marleen Feller, Sonja Rotgans en Lisette Schuitemaker.
Wil jij meewerken aan ABN Groen, bel Lisette eens (020) 29 29 54,
of stuur wat in; artikelen, cartoons of foto's met een onderschriftje,
alles is welkom. Zorg dat je bijdrage voor de eerste van de maand
binnen is bij: Redactie ABN Groen, ABN Bank, 3.X.65, Postbus 669,
1000 EG Amsterdam.
"V
De Herald, geen gewone sedan
LX,
Waar je ook kijkt, geen smetje te zien.
HERMEN