Jh L&
Een van de belangrijkste
mensen in het clubleven
voor Triumphbezitters en
-liefhebbers is Guus van der
Krogt uit Renkum, nu voor-
zitter van de Club Triumph
Holland. In een betrekkelijk
korte periode heeft hij met
vele, zo niet alle, aspecten
van het Triumph-leven te
maken gekregen. Naast zijn
activiteiten als voorzitter
verleent hij ook assistentie
bij het samenstellen van het
clubblad Triumph Times, dat
elke twee maanden ver-
schijnt.
Op een koude, natte winter-
avond zocht ik hem thuis op.
Vrij spoedig kwam het ge-
sprek al op Triumphs, zoals
natuurlijk wel te verwachten
viel.
Sinds een jaar of vier hebben
Triumphs een plaats in Guus'
hart. Voor die tijd reed hij altijd
Citroen, zeer comfortabel dus.
Het was ook geen bewuste
keuze voor Triumph destijds,
maar via een collega van zijn
vrouw is Guus het Triumphwe-
reldje ingerold. Hij bezocht ver-
schillende meetings van de
sinds 1976 bestaande Club
Triumph Holland en in novem-
ber '79 werd de eerste Triumph
aangeschaft: een Spitfire Mk II,
die in feite rijp voor de sloop
was.
Een tweede van hetzelfde type
en in ongeveer gelijke conditie
kwam spoedig daarna naar hui-
ze Van der Krogt. Beide werden
geheel gedemonteerd en aan de
wederopbouw van een mooie
Spitfire kon worden begonnen.
Een chassis was nog puntgaaf,
iets wat bij sportwagens a la
Spitfire bepaald geen regel is.
Het gebeurt jammer genoeg
maar al te vaak dat van een
dergelijke sportwagen te veel
wordt geeist, waardoor een fa-
tale klap onvermijdelijk wordt.
Daardoor zijn de chassis van
vele wat oudere (en zeker 14
jaar oude) sportwagens krom.
Deze dus niet. Het chassis
werd geheel van roest ontdaan
en daarna in een goede be-
schermlaag gezet. Toen kon de
opbouw van de wagen begin-
nen.
Juweeltje
De "Spit" moest uiteindelijk een
juweeltje worden en tijd noch
moeite werden gespaard om
een zo goed mogelijk eindresul-
taat te behalen. Onderdelen zijn
doorgaans voldoende voorhan-
den. Alles wat niet gemakkelijk
in Nederland te verkrijgen is,
moet uit Engeland worden ge-
haald. Daar zitten verschillende
Spitfirespecialisten, die een
schier onuitputtelijke voorraad
onderdelen bezitten.
Langzamerhand begon de Spit
van Guus weer gestalte te krij-
gen, en hoe! Als nieuw, nee,
eigenlijk beter dan nieuw was
90-00-AL (een mooi kenteken
voor een mooie wagen) toen de
restauratie was voltooid. Dat
MAART 1983 JONGERENRUBRIEK VAN
HERMEN POL, ERASMUS RIKUMAHU,
ANKERTROS ONDER REDACTIE VAN ESMERALDA GRISEL, BENNO DE JONG,
JOS VAN TULDER, MARITA WOLDRING EN MONIOUE VAN ZWIETEN
Als nieuw, nee, beter dan nieuw.