Jh L& Een van de belangrijkste mensen in het clubleven voor Triumphbezitters en -liefhebbers is Guus van der Krogt uit Renkum, nu voor- zitter van de Club Triumph Holland. In een betrekkelijk korte periode heeft hij met vele, zo niet alle, aspecten van het Triumph-leven te maken gekregen. Naast zijn activiteiten als voorzitter verleent hij ook assistentie bij het samenstellen van het clubblad Triumph Times, dat elke twee maanden ver- schijnt. Op een koude, natte winter- avond zocht ik hem thuis op. Vrij spoedig kwam het ge- sprek al op Triumphs, zoals natuurlijk wel te verwachten viel. Sinds een jaar of vier hebben Triumphs een plaats in Guus' hart. Voor die tijd reed hij altijd Citroen, zeer comfortabel dus. Het was ook geen bewuste keuze voor Triumph destijds, maar via een collega van zijn vrouw is Guus het Triumphwe- reldje ingerold. Hij bezocht ver- schillende meetings van de sinds 1976 bestaande Club Triumph Holland en in novem- ber '79 werd de eerste Triumph aangeschaft: een Spitfire Mk II, die in feite rijp voor de sloop was. Een tweede van hetzelfde type en in ongeveer gelijke conditie kwam spoedig daarna naar hui- ze Van der Krogt. Beide werden geheel gedemonteerd en aan de wederopbouw van een mooie Spitfire kon worden begonnen. Een chassis was nog puntgaaf, iets wat bij sportwagens a la Spitfire bepaald geen regel is. Het gebeurt jammer genoeg maar al te vaak dat van een dergelijke sportwagen te veel wordt geeist, waardoor een fa- tale klap onvermijdelijk wordt. Daardoor zijn de chassis van vele wat oudere (en zeker 14 jaar oude) sportwagens krom. Deze dus niet. Het chassis werd geheel van roest ontdaan en daarna in een goede be- schermlaag gezet. Toen kon de opbouw van de wagen begin- nen. Juweeltje De "Spit" moest uiteindelijk een juweeltje worden en tijd noch moeite werden gespaard om een zo goed mogelijk eindresul- taat te behalen. Onderdelen zijn doorgaans voldoende voorhan- den. Alles wat niet gemakkelijk in Nederland te verkrijgen is, moet uit Engeland worden ge- haald. Daar zitten verschillende Spitfirespecialisten, die een schier onuitputtelijke voorraad onderdelen bezitten. Langzamerhand begon de Spit van Guus weer gestalte te krij- gen, en hoe! Als nieuw, nee, eigenlijk beter dan nieuw was 90-00-AL (een mooi kenteken voor een mooie wagen) toen de restauratie was voltooid. Dat MAART 1983 JONGERENRUBRIEK VAN HERMEN POL, ERASMUS RIKUMAHU, ANKERTROS ONDER REDACTIE VAN ESMERALDA GRISEL, BENNO DE JONG, JOS VAN TULDER, MARITA WOLDRING EN MONIOUE VAN ZWIETEN Als nieuw, nee, beter dan nieuw.

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 21