Heropening kantoor Overtoom De geschiedenis van een Amsterdamse straat ie kent niet meer het liedje dat je als peuter op moeders schoot zong: „Schuitje varen, theetje drinken varen we naar de Overtoom, Drinken we zoete melk met room, Zoete m'elk met brokken, Kindje mag niet jokken." De woorden van dit wijsje gaan terug naar de tijd dat de Overtoom nog water was en het doel van uitstapjes in een landelijke omgeving buiten de stad. A1 rond 1350 werd de huidige Overtoom in kronieken genoemd en wel als Heylige Weg. Het was de weg voor de pelgrims naar Amsterdam, de Heylige Stede, zoals de stad na het mirakel van Amsterdam werd ge noemd. In het midden van de daaropvolgende eeuw werd langs die landweg een vaart gegraven. Toen Amsterdam in de 80-jarige oorlog de kant van de reformatie had gekozen, werd de naam veranderd in Overtoomse Vaart. Dit verwijst naar de plek waar het kanaaltje uitkwam in de oudere Kostverloren Vaart. Daar werden de scheepjes met een kabel en haspel over een houten helling gesleept. Zoiets heette een overthoon en dit is later verbasterd tot overtoom. Meestal diende dit om het hoogteverschil tussen twee water- standen te overwinnen, maar deze vond zijn oorsprong in twisten uit een ver verle- den. Oorspronkelijk voeren schepen van Am- De Overtoom is een brede Am sterdamse straat met winkels en bedrijven en precies twee kilo meter lang. Voor veel Amster damse en ook niet-Amsterdamse kinderen is die Overtoom de bron van hun eerste topografi- sche kennis en zangkunst. Het feit dat ons uit 1929 daterende kantoor aldaar na een grondige vernieuwingsbeurt medio februa- ri zijn deuren voor de clienten heropende, geeft aanleiding die- per in de geschiedenis van deze Amsterdamse straat te duiken. sterdam namelijk via het IJ en Haarlem door de Haarlemmermeer naar Leiden. De Haarlemmers verdienden behoorlijk aan dat scheepvaartverkeer door tol te heffen. In 1413 groeven de Amsterdammers echter een vaart die rechtstreeks uit de stad naar de Haarlemmermeer leidde, op die manier zowel een omweg als de tol omzeilende. De Haarlemmers kwaad natuurlijk! Als tegenzet Iegden zij buiten Amsterdams grondgebied een dam in de vaart, waarop Amsterdam op zijn beurt besloot de sche pen middels een Overtoom over de dam te halen. Jarenlang werden kostbare processen gevoerd over dit strijdpunt. Het duurde tot 1609 tot de Overtoom officieel werd ge- sanctioneerd. Die werd eerst in de Franse tijd (1808) vervangen door een sluis. Flikken De Overtoomsevaart lag tot eind vorige eeuw buiten de stad. Het was een veelge- zocht recreatiegebied met molens, buiten- huizen, theetuinen, logementen, taveernes en kleine industrieen. Een van die bedrijven was van 1870 tot 1897 de Cacao en Choco- ladefabriek van Casper Flick. De door hem gemaakte ronde chocoladeplakken gaven de naam aan iets dat we allemaal kennen, de chocoladeflik. Eind vorige eeuw deed de paardetram zijn intrede. De populaire lijn langs de Over toomsevaart werd in de volksmond toepas- selijk de Boerenkoollijn genoemd. In 1903 werd de vaart als gevolg van toenemend verkeer gedempt. De afgelopen honderd jaar veranderde er nog veel meer. Het Von- delpark verscheen aan de zuidzijde en in- middels alweer oude woonwijken aan de noordzijde. Dat er zich in de twintiger jaren veel notarissen, artsen en advocaten vestig- den naast een reeks nieuwe bedrijven zal de aanleiding gevormd hebben om er in 1929 een filiaal van De Twentsche Bank te vesti- gen. Op 22 februari jl. heropende de heer W. van Driel, directeur district Amsterdam, het in- middels grondig verbouwde kantoor. Tij- dens het open huis complimenteerden de clienten de bank met de gezellige, lichte omgeving. En, hoewel de ongemakken van tien maanden werken in drie porto-cabins naar zeggen van directeur J. Ebenau erg meevielen, leken ook de elf medewerkers zeer ingenomen met de nieuwe opzet. HF 13 Tegel van een overtoom zoals uitgereikt hij de heropening van het kantoor. De Overtoom aan het eind van de vorige eeuw bekeken in de richting van waar nu het Leidseplein is. Achter de bomen links staat nu ons kantuur.

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1983 | | pagina 13