Lezers schrijven Stel u kandidaat OR-verkiezingen 10 maart RG-verkiezingen art Pirn Golta: "Je moet op alle niveaus aanspreek- baar zijn. Sylvia van Duivenvoorde verzorgt het secreta- riaat van de Jongerencommissie. Bert van Kruijssen: "Binnen de bestaande proce dures is nauwelijks versnelling te bereiken. van de OR, resp. de COR. Wanneer hij de notulen heeft goedgekeurd, destilleren we daaruit een verslag dat weer aan de OR-/ COR-secretaris wordt voorgelegd. Met een week tijd voor het drukken meegerekend komt het verslag, als alles een beetje meezit, binnen een maand uit. "Omdat je de (C)OR-verslagen alleen hoeft voor te leggen aan de secretaris kunnen ze relatief snel verschijnen. Bij de overlegver- gadering heb je daarentegen te maken met een veel langere tijdlijn. De notulen en ver- slagen van de overlegvergadering sturen we via de afdeling Overlegzaken naar de be- stuurder, de vertegenwoordigers van het be- stuur en de secretaris van de (C)OR. De bottleneck is de afspraak dat iedereen die van bestuurszijde een aandeel heeft gehad in de vergadering, het verslag ook moet goedkeuren. Die afspraak is natuurlijk een Een premium om te stelen! Onze medewerkers hebben erg vaak kritiek op de wijze waarop elk jaar door afdeling Publiciteit van het hoofdkantoor premiums heel begrijpelijke zaak. Je krijgt alleen wel een uitvoerige commentaarfase die flinke vertragingen veroorzaakt. Het concept- verslag komt vaak pas na een maand bij ons terug." "Die vertraging zou je gedeeltelijk kunnen ondervangen door een ander systeem te volgen", verklaart Pirn Golta. "Een moge- lijke oplossing is het opstellen van een vlugschrift - een soort OR in het kort - met een besluitenlijst, een dag na de vergade ring. De achterban weet dan in grote lijnen wat er aan de hand is. De Regionale Com- missieleden ontvangen dan (later) het ver slag in zijn huidige vorm, zodat zij aan wie gei'nteresseerd is nadere informatie kunnen geven. Eventuele achtergrondartikelen zou je in een OR-katern in Ankertros kunnen opnemen." worden uitgezocht. Dit jaar kan er echter niemand kritiek leveren gezien het bericht dat ons bereikte van het kantoor Dubbel- steynlaan te Dordrecht. Bij een van de spaarclienten werd namelijk ingebroken. Tot het kleine aantal voorwer- pen dat ontbrak, behoorde wel het ABN Muntenalbum! De politie van Dordrecht meent hierin een aanwijzing te vinden in welke groepen de inbreker gezocht moet worden. Ten eerste kan de inbraak gepleegd zijn door een client met spaardrang, die ge zien het geringe aantal albums achter het net viste en besloot drastische maatregelen te nemen. De tweede categorie kan bestaan uit het ABN personeel dat ook de boot mis- te. De politie zegt bij haar onderzoek nog niet veel resultaat geboekt te hebben. Teneinde de gedupeerde client uit de nood te helpen, is de heer Schellenbach van kantoor Dub- belsteynlaan op zoek naar een album, dat op een ander kantoor misschien overgeble- ven is. H. M. Vente Rotterdam 25 bazen De al eerder genoemde organisatie van ver- gaderingen en cursussen slokt ongeveer de helft van de beschikbare tijd van het OR- secretariaat op. Per jaar komen er gemid- deld 2.000 brieven en andere stukken voor de OR binnen. Ze zijn afkomstig van de Re gionale Commissies, Jongerencommissie, bestuur en andere medewerkers van de bank. De stukken worden voorzien van co- denummers en een checklist. Een keer per week vindt er een verzending plaats naar de OR-leden. "Daarnaast heb je te maken met tussentijd- se verkiezingen, brieven van de Raad van Bestuur die snel doorgestuurd moeten wor den en er komen altijd veel mensen langs met vragen of problemen. Daarom moet je ook goed in je contacten zijn en zorgen dat je op alle niveaus aanspreekbaar bent," al- dus Pim Golta. "Het werk van het secretariaat is enorm toegenomen, nadat de OR een zelfstandig gebeuren geworden is. De OR doet wezen- lijke dingen die voor alle medewerkers van belang zijn. En naar mijn idee worden er, zoals de Raad nu functioneert, aardige re- sultaten geboekt. "Als secretariaat proberen wij het werk van de gekozen OR-leden te verlichten, zodat ze hun oorspronkelijke functie bij de bank kunnen behouden. Dat is een veeleisende taak, want je heb 25 bazen. Er wordt dus steeds een beroep gedaan op je flexibiliteit. Je moet je dienstverlening, als ondersteu- nende afdeling, waarmaken. "Op het vlak van de communicatie be- schikken we hier natuurlijk over een onge- looflijke rijkdom aan persoonlijke contac ten met alle medewerkers van de bank tot aan de Raad van Commissarissen, en ook extern met bijvoorbeeld opleidingsinstitu- ten, juristen en vakbonden. Maar je functie vereist wel dat je veel van de informatie die je te horen krijgt binnenskamers houdt." fpo verkiezingen 31 maart Stel u kandidaat OR-verkiezingen 10 maart RG- Ankertros 4

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1981 | | pagina 4