De bank streeft ernaar de betrokkenheid van iedereen die met veranderingen te ma- ken krijgt te bevorderen. Dit geldt zowel voor de opzet als voor de invoering van au- tomatiseringsprojecten. Voorkomen moet worden dat slechts enkele specialisten dit soort zaken moeten regelen. Veel informatieverstrekking en overleg zijn noodzakelijk. Beide zaken zijn waarschijn- lijk nog voor verbetering vatbaar, vooral ook in kwalitatieve zin. Vele automatise- rings- of andere deskundigen zijn nu een- maal geen geboren schrijvers. En in over- legsituaties blijkt vaak dat niet alle deel- nemers beschikken over de benodigde ken- nis van automatisering, van het specifieke onderwerp of van vergader- en communi- catietechniek. De afdeling Personeelont- wikkeling probeert hierin een bijdrage te le- veren. Onlangs is een proef gestart met een nieuwe cursus over automatisering en ver- andering. Kwaliteit van de informatieverzorging Toepassing van automatisering binnen de bank zal altijd zijn gebaseerd op een of meer van de volgende punten: 1. Verbetering van de kwaliteit van de in formatieverzorging: intern voor de uitvoe- ring van functies in de bank en extern voor clienten. Dit kunnen particuliere of zake- lijke clienten zijn (waaronder ook andere banken en DNB). Kwaliteit is een begrip dat niet altijd exact te omschrijven is. Het wisselt per geval. Meestal gaat het om een verbetering door grotere accuratesse (min der fouten), snellere berichtgeving en volle- diger informatie. 2. Verbetering van het functioneren van medewerkers door het verminderen van eentonige arbeid. Maar ook functieverbre- ding door met de computer de zorg voor meer taken in een functie te combineren. 3. Verhoging van de efficiency door de kos- ten per produkt of dienst te verlagen. Door automatisering kan bijvoorbeeld getracht worden de groei in werkzaamheden te reali- seren met geen of een geringere groei in de bijkomende kosten van informatieverwer- king. 4. Het dienstenpakket uit te breiden met zaken die zonder technologie niet mogelijk zijn of niet op rendabele wijze zijn te ver- wezenlijken. Een voorbeeld hiervan is de installatie van z.g. point-of-sale-terminals bij kassa's in winkels. Dit is zonder compu ters en telefoonlijnen eenvoudig niet voile- dig te realiseren. De automatiseringsprojecten die vanaf nu tot het jaar 1986 aan de orde komen, trach- ten genoemde punten te realiseren. Maar er ligt een duidelijk accent op de eerste doel- stelling, te weten het verbeteren van de kwaliteit van de informatieverzorging. Voor het behoud van de positie van de bank op de binnenlandse markt is een kwa- litatief goede en slagvaardige dienstverle- ning van wezenlijk belang. In het plan tot herstructurering van het binnenlandse kan- torennet, dat mede om deze reden is ont- wikkeld, speelt de ondersteuning vanuit de automatisering een onmisbare rol. In het bijzonder wordt gedacht aan de plaatsing in een groot aantal kantoren van terminals en printers. Met deze apparatuur is het moge lijk gegevens in te voeren en informatie op te vragen en te verstrekken. Deze activitei- ten worden zo dicht mogelijk bij de mede werkers die de zakelijke transacties verzor- gen, verricht. Voor dat doel zijn z.g. netwerken (dat zijn terminals en computers verbonden door te lefoonlijnen) noodzakelijk. Op dit moment bestaan die al voor onder andere de beurs- orderverwerking (SEO, 28 aangesloten kan toren), afwikkeling buitenlandse betalings- opdrachten (SBU, 30 aangesloten kanto ren), afwikkeling binnenlandse betalingsop- drachten (SOG, 72 aangesloten kantoren). Er wordt gewerkt aan de uitbreiding van deze netwerken tot meer kantoren en hoofdkantoorafdelingen. In dat verband moet natuurlijk genoemd worden het SON-netwerk dat uiteindelijk ca. 200 kantoren met de centrale computers zal verbinden voor de afwikkeling van het binnenlandse betalingsverkeer (vervanging diensten van SOG) en de vastlegging en ver- sterking van andere gegevens. De genoemde automatiseringstoepassingen en netwerken maken in principe gebruik van landelijke uniforme systemen. Deze zijn vastgelegd in programma's die op de centrale computer worden verwerkt. Langs de lijn van deze ontwikkeling zal het aantal terminals in de komende jaren be- langrijk toenemen. De computer komt daarmee letterlijk meer binnen het bereik van de medewerkers. Deze terminals zullen niet allemaal de hele dag bezet zijn. Het bedienen van een terminal zal vaak een on- derdeel van een functie zijn. Een computergebruik dat meer individueel bepaald is, ontwikkelt zich in de vorm van kleine computers die gebruikt kunnen wor den voor het opstellen van brieven, rappor- ten en overzichten. Op kleine schaal wordt hier in de bank al gebruik van gemaakt. De reacties van de gebruikers zijn over het al- gemeen zeer positief. Het is van belang dat de gebruiker zelf een grote rol speelt bij de wijze waarop zo'n computertje (vaak een uitgegroeide schrijfmachine met beeld- scherm) bij de dagelijkse werkzaamheden wordt ingezet. Automatisering en werkgelqgenheid Automatisering betekent in vrijwel alle ge- vallen ook werkverandering voor medewer kers in de organisatie. Dit kan zowel be- trekking hebben op de hoeveelheid als op de inhoud van het werk. Weliswaar is het niet de enige reden voor veranderingen, maar het aantal automatiseringsactiviteiten is zodanig dat speciale aandacht voor het werkgelegenheidsaspect op zijn plaats is. De eerste doelstelling van de automatise ringsactiviteiten van de bank is de verbete ring en uitbreiding van de bestaande sys temen. Het resultaat zal in de eerste plaats zijn een verhoging van de kwaliteit van de informatieverzorging. Daarnaast worden in bepaalde gevallen ook efficientere werk- methoden gei'ntroduceerd. Een enkele maal zal een project in de eerste plaats efficiency nastreven. Er zullen daardoor veranderingen optreden in de omvang van het werk en, zoals ook in het verleden, verschuivingen in taken en functies. In de komende jaren zal de nadruk liggen op dit soort veranderingen. De be- sluitvorming en prioriteitstelling voor auto matiseringsprojecten moet er dan ook voor zorgen dat veranderingen in taakinhoud, wanneer die zich voordoen, op een verant- woorde wijze en in een acceptabel tempo gerealiseerd worden. Zo kan bij de verande ringen rekening gehouden worden met de mogelijkheden van mensen en organisatie, bijvoorbeeld door veel ruimte te laten voor het kiezen van invoeringsdata voor nieuwe systemen. De gefaseerde aanpak van projecten kan er tezamen met een flexibele instelling van de betrokkenen en een goede begeleiding voor zorgen, dat de voor de bank noodzakelijke veranderingen op verantwoorde wijze wor den doorgevoerd. Gestreefd wordt om alle medewerkers functies te blijven bieden die zo goed mogelijk aansluiten bij hun moge lijkheden en wensen. Dat is geen eenvou- dige zaak. Niet alleen de functies verande- ren, de mensen veranderen zelf ook. Scholing en vorming in theorie en praktijk zijn een belangrijk hulpmiddel om mede werkers zonodig in staat te stellen tot het veranderen van functie. En dan blijft de daadwerkelijke bereidheid tot verandering van de betrokkenen natuurlijk een essentie- le voorwaarde voor een geslaagde functie- verandering of taakaanpassing. Het aantal terminals zal in de komende jaren belangrijk toenemen. De Adviesgroep Maatschappelijke Gevolgen van de Micro-Elektronica wordt kortweg Commissie Rathe- nau genoemd aangezien prof, dr G. W. Rathenau als voorzitter van de adviesgroep optrad. Ankertros 13

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1981 | | pagina 13