Automatisering bij de ABN Over automatisering is al heel wat gezegd en geschreven in de korte tijd, ruim 20 jaar, dat we er in Nederland mee geconfronteerd zijn. En eigenlijk is de periode dat in Nederland in bredere kring over dit onderwerp wordt gespro- ken niet veel langer dan vijf jaar. Het eerste breed opgezette en besproken rapport van de overheid op dit gebied is dat van de Commissie Rathenau*. Het werd gepubliceerd in januari 1980. Binnen de bank is rond 1970 gestart met een algemene cursus over het onderwerp in het opleidingscentrum in Zandvoort. In 1978 werd een speciale voorlichtings- groep samengesteld die de afgelopen tijd al op een groot aantal bijeenkomsten in bet land voordrachten heeft gehouden. Gezien de grote behoefte aan voorlichting over dit onderwerp heeft de Commissie Scholing en Vorming van de Centrale Ondernemingsraad een themadag georganiseerd over automatisering voor leden van het interne overleg. Op deze bijeenkomst hield drs P. Ribourdouille, direc- teur-generaal Administratie, een rede. Uit zijn voordracht is het volgende artikel samengesteld over automatisering bij de ABN en de daarmee samenhangende interne ontwikkelingen. Automatisering zal als technisch hulpmid- del ook in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen, in de maatschappij en in de bank. Onze aandacht zal er daarom op ge- richt moeten zijn om voortdurend op kriti- sche wijze de toepassing van de grote moge- lijkheden van de techniek te beheersen. Door de aard van het (bank)bedrijf is infor- matieverwerking voor ons eigenlijk van dubbele betekenis. Enerzijds is het produkt dat wij verkopen in hoge mate van admini- stratieve aard. Anderzijds is een juiste in- formatieverzorging voor het abstracte werk van een financiele instelling een absolutere voorwaarde om te blijven bestaan, dan in menig andere bedrijfstak. Het is juist in deze informatieverwerking dat de meeste mensen bij de bank voor een groter of klei- ner gedeelte werkzaam zijn. Het goede verloop van de informatiever werking bepaalt het succes van een bank in bijzondere mate. Ook in het verleden zijn vele soorten technische hulpmiddelen aan- gewend om de medewerkers in de bank te assisteren bij het uitoefenen van hun admi- nistratieve taken. Banken zijn van oudsher goede afnemers van boekhoud- en reken- machines e.d. De komst van de elektroni- sche kantoormachines, de computers heeft het arsenaal hulpmiddelen aanzienlijk uit- gebreid. De mogelijkheden van deze nieuwe techno- logie zijn vanaf 1960 niet alleen gebruikt om de voorkomende werkzaamheden te verlichten, maar vooral om een enorme groei van het werk aan te kunnen. Deze groei was het resultaat van met name de expansie van het retailbedrijf en de daar mee samenhangende toename van rekenin- gen, transacties, diensten en produkten. Zonder deze technologie was een dergelijke ontwikkeling niet mogelijk geweest. Voor de toekomst blijft zij ook onmisbaar om de eerder genoemde continui'teit te kunnen ga- randeren. Diepgaande gedachtenwisseling Maar de techniek is een hulpmiddel en geen doel op zich. Het toepassen ervan, hoezeer ook gerechtvaardigd in het licht van de bankinstellingen, verdient een voortdurende kritische begeleiding. Im- mers, de mogelijkheden zijn groot maar de invloed op de organisaties ook. Er kunnen zich veranderingen voordoen in taken, functies en organisatieonderdelen, zoals kantoren en afdelingen. Daarom wordt veel aandacht besteed aan het zo goed mogelijk vaststellen van de op- tredende veranderingen. Die veranderingen brengen consequenties met zich mee waar- van de aanvaardbaarheid moet worden af- gewogen in het licht van het beoogde doel van de (voorgenomen) automatisering. Ver- volgens is er de begeleiding van de verande ringen in de organisatie zelf. Een verande- ringsproces is een complexe zaak waar vele aspecten aan zitten, die niet alle eenvoudig met elkaar in goed verband zijn te brengen. De inbreng vanuit verschillende gezichts- punten krijgt bij onze bank gestalte door de betrokkenheid van meer directoraten en af delingen (en daarbinnen weer diverse groe- pen en personen) bij de opzet en uitwerking van automatiseringsprojecten. Een belang rijke rol wordt ook vervuld door het interne overleg in haar verschillende geledingen. Het is duidelijk dat de aandacht voor auto matisering en de gevolgen daarvan, zowel de goede als de minder plezierige kanten, bij de bank de laatste jaren bijzonder is toe- genomen. In het directoraat Administratie maar ook daarbuiten wordt in toenemende mate aandacht en tijd besteed aan een diep gaande en uitgebreide gedachtenwisseling over de wijze en het tempo van automatise ring. Dit in samenhang met de effecten die het heeft op het bedrijf en in het bijzonder de werkgelegenheid. Nu en in de toekomst. Vele voorlichtingsbijeenkomsten, cursus- sen, werkgroepen, stuurgroepen. gedetail- leerde planningen en nota's zijn hiervan de zichtbare bewijzen. Daarmee is niet gezegd dat alles nu perfect verloopt en evenmin dat alle betrokkenen tevreden zijn over de gang van zaken. Bereidheid tot verandering is essentiek voorwaarde Ankertros 12 Ank'

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1981 | | pagina 12