de belangstelling en raken
meestal veel van hun spul-
len kwijt.
De bezoekers van dergelij-
ke beurzen kunnen onder-
verdeeld worden in twee
groepen. Allereerst zijn er
de mensen die niets spe-
ciaals op het oog hebben;
die slenteren van stand tot
stand en snuffelen overal
tussen. Zij kopen of van al-
les en nog wat of vrijwel
niets, afhankelijk van de
omvang van hun porte -
monnee. De tweede groep
bestaat uit de liefhebbers
van een speciaal automerk
of -soort. Zulke mensen
gaan in een aanmerkelijk
hoger tempo langs de di
verse stands. Zij vragen de
standhouder of hij nog iets
interessants voor hen heeft.
Zo niet, dan naar de vol-
gende stand.
Op die manier kan een lief-
hebber net dat onderdeel,
of precies dat boek of die
folder te pakken krijgen,
waarnaar hij zo lang heeft
gezocht. Soms nog tegen
een zeer redelijke prijs ook.
Bij vrijwel alle beurzen is
een ruime parkeergelegen-
heid aanwezig die op aller-
lei manieren gebruikt
wordt. Alsje met een alle- Wie hoestte daar?
daagse auto bent gekomen
vind je bij terugkomst di
verse aankondigingen en/of
advertenties onder je ruite-
wissers. Als je met een bij-
zondere auto de beurs be-
zoekt vind je vaak de spo-
ren van andere bezoekers
met (soms overdreven) be
langstelling voor de wagen.
De derde groep parkeer-
ders zijn de mensen, die
zelf hun auto te koop wil-
len aanbieden, maar geen
geld (over) hebben voor het
huren van een standplaats.
De bezoekers weten dat
ook. Dus niet alleen de
beurs zelf maar ook de par-
keerplaatsen worden druk
bezocht.
Op deze manier profiteren
velen van de old-timer
beurzen. Er mag dan ook
verwacht worden dat ze
een gezonde toekomst heb
ben. Hermen
De verlaten terreinen van
de ADM-werf hebben met
de organisatie van Nola
Rae de traditie voortgezet,
die door het Festival of
Fools is gestart. Want hoe-
wel de outillage een lege
De Engelse clown Nola
Rae kan een clown van we-
reldformaat worden ge-
noemd. Zij trad al eerder
op tijdens het Festival of
Fools.
Nola Rae studeerde klas-
siek ballet en voltooide
haar opleiding aan The
Royal Balletschool in Lon-
den. Zij volgde lessen bij
de mimegrootheid Marcel
Marceau en was een van de
oprichters van de Friends
Roadshow en The London
Mime Theatre. Assistentie voor de violist. en verlaten indruk maakte,
heeft Nola Rae ons deze
Onlangs gaf Nola Rae een een reprise van haar festi- bewijzen van de economi-
voorstelling op het terrein valprogramma Prime cuts, sche malaise even laten
van de ADM-werf in Am- Nola toont de wereld van vergeten.
sterdam. Flet optreden was de fool, die vecht met zich- geri
zelf en zijn omgeving. Haar
stijl is opmerkelijk door
een combinatie van haar
specifieke fantasie, zwarte
humor en een lyrisch ge-
voel voor muziek. Door
haar expressie en onbevan-
gen optreden doorbreekt zij
de barriere tussen publiek
en artiest.
Dit kwam in Amsterdam
vooral tot uiting in de reac
hes van het jongste deel
van het publiek, dat tijdens
haar optreden erg enthou-
siast reageerde. Met een-
voudige hulpmiddelen en
een kaal en klein toneel gaf
zij tal van creaties gestalte
en door haar balletoplei-
ding en bewegingen, zoals
je die in slapstickfilms ziet,
wist zij een bewegelijke
voorstelling op te bouwen.
(De dia's zijn gemaakt tijdens de
najaarsbeurs in Drunen.)
De hofnar.
Ankertros 30