k- mee buitenboord te sleuren, hij vertikte het nog om te zwemmen ook. Het achterschip, een nog langzaam draaiende schroef, stak boven water uit. Enkele van ons die aan BB buitenboord waren gesprongen, zijn door de schroef geraakt, o.a. een van de officieren M.S.D., duidelijk kon ik zien dat het roer SB aanboord lag. Het voorschip met zijn grote waterdichte compartimenten richtte zich langzaam met de voorsteven omhoog de lucht in, ik zag een matroos zich vast klampen aan de geusstok, het leek wel of hij te paard zat. Maar het grootste drama was toch wel dat er een matroos opgesloten zat in het verblijf en trachtte door een patrijspoort naar buiten te klimmen, wat gezien de geringe omvang onmogelijk was. Wat een vreselijke dood moet dat geweest zijn. Heb reeds verteld, dat wij om beurten een bord en een vork uit het verblijf moesten halen, maar je kon met geen mogelijkheid alleen de waterdichte deur open krijgen vanwege de zuiging; juist op het moment dat hij hulp nodig had ging de bel voor luchtalarm en heeft niemand zijn hulpgeroep meer gehoord. Toch is er een matroos die zijn leven te danken heeft aan plaatsverwisseling de richter van onze mitrailleur raakte uitgeput, kreeg toen tijdens een pauze order om een van de richters van de 12.7 mm. op het achterdek naar voren te halen. Op het achterdek waren helaas geen overlevenden. Het was nu zaak om zo gauw mogelijk van het schip weg te zwemmen vanwege het gevaar voor explosies met gevolg dat de op het water drijvende olie in brand zou vliegen. Wat heb ik toen gezwommen I Plotseling begon de officier, die naast mij zwom, te schreeuwen: ..Duiken, ze komen ons mitrailleren". Het was toen niet meer nodig, want op dat moment voelde ik de wind al door mijn haren, zo laag vlogen de Jappen over onze hoofden heen, duidelijk kon ik zien dat een van de vliegers een bril op had. Er werd niet meer gemitrailleerd, Met z'n tienen vlogen zij achter elkaar in een grote boog om ons heen, wuifden met hun handen ten afscheid als gold het een beleefdheidsbezoek en verdwenen aan de horizon, ons als ondeugdelijk wrakhout achterlatend. In zoverre waren de Jappen toch wel beleefde mensen, daar ben ik later letterlijk en figuurlijk lelijk van terug gekomen. Doordat een gedeelte van de overlevenden aan BB. en een gedeelte over SB. in zee was gesprongen of geslingerd, werden wij door de sterke stroming van elkaar gescheiden. Het laatste bedrijf nam een aanvang, hoe en wanneer, maar vooral door wie zouden wij eventueel gered kunnen worden. Het zat er dik in dat de Jap een oorlogsschip zou sturen en ons dan meteen krijgsgevangen zou maken. Of zou het verhaal toch waar wezen dat de Jap geen krijgsgevangenen maakte. Inderdaad hadden de Jappen de wet op het maken en verzorgen van krijgsgevangenen niet ondertekend, meen dat ze pas in 1944 officieel er op terug zijn gekomen. Ook was er nog een kleine kans dat de M.L.D. ons zou gaan zoeken, ze wisten in ieder geval dat wij gebombardeerd werden, helaas was tijdens het gevecht door het afweerkanon de antenne stuk geschoten, zodat verder seinen niet mogelijk was. 1. Op oorlogswacht Kortenzer op achtergrond. 2. Dihwas matroos Weijtboer die zijn leven te danken had aan plaatsverwisseling. 3. De Army 97 twin-engined Bomber (mltsubishr). Code-naam: ..Sally". En zo zag de schrijver zijn schip nadat hij in het water lag. aten rden aan n. 2r t aen kiel e en I te >lie. itaan i was iel? et en I. it te ren. ij 2eds /an i van azee Hoor n se 3S ian al zo Foto's beschikbaar gesteld door Bur. Mar. Hist. v. d. Mari- nestaf. aangevallen. Dat kon nooit goed gaan. Sommige beweren dat ze ook met boordgeschut hebben gevuurd; mij is dat niet bekend. Bij de 4e raid, het schip lag juist SB. aanboord en had toevallig de hoge kant, werd de van Nes aan BB. geraakt en kwam niet meer overeind. Het schip werd volgens de afgelegde verklaringen door drie voltreffers geraakt en was in drieen gebroken, ik heb dit zelf waargenomen. De eerste treffer ging dwars door het kanonbordes waar ik pal onder stond, de tweede viel boven op de torpedokanonnen met er onder 20 dieptebommen die aan dek vast gesjord waren, de derde ging de achtermunitiebergplaats in en vloog met alles wat er in was de lucht in. Zal trachten een beeld te geven van datgene wat ik na het treffen heb kunnen constateren: Ik werd door de klap over het dek geslingerd, kwam onder de bak (voorschip) terecht en zat klem tussen de poten van het meeltrogje, mijn schoenen waren van mijn voeten gerukt, zelfs mijn helm en een oude witte pet die ik er onder droeg, waren door de enorme luchtdruk verdwenen. Toen ik na enige seconden weer bij bewustzijn kwam, mijn ogen opende, zag ik die geweldige steekvlam uit de midscheeps omhoog rijzen. De mitrailleurs waren met pivot en al uit het dek gerukt, een van de stuksbemanningen zat er met zijn benen onder, is er later toch nog onderuit gekomen. Ik zag nog veel meer, maar kan hier echt niet verder op doorgaan. Hoe snel alles in zijn werk is gegaan is wel op te maken uit het feit, dat toen ik weer boven water kwam en dat kan met zwemvest nooit lang geduurd hebben, de van Nes reeds met de kiel boven water lag. Toch heb ik kans gezien om een inlandse matroos in mijn sprang die zich vastklampte aan een stut van de reling) ■41 "i

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1973 | | pagina 35