Het wordt voor ons natuurlijk wat moeilijk als een bedrijf tegen het eind van het jaar bij ons komt en alleen maar met de cijfers over het vorige kalend'erjaar op tafel kan komen. Overigens komt de snelle rappor- tage er meer en meer in. De bedrijven zien zelf wel in dat zij snel gegevens nodig heb- ben om een goed beleid te kunnen voeren. Vooral als het gaat om kredieten om inves- teringen te financieren is het van belang te weten hoe het bedrijf zich de financiele ontwikkeling in de komende jaren voorstelt Prognoses van balans en verlies- en winst- rekening zijn hierbij erg nuttig. Mijn ervaring is dat prognoses vaker niet worden gehaald dan wel. Sommige bedrijven hebben gede- tailleerde prognoses over 5 of wel meer ja ren. In zo'n geval moet uiteraard met erg veel onvoorzienbare factoren rekening wor den gehouden. Het is dan ook vaak moeilijk een dergelijke prognose anders te beschou- wen dan als een bepaalde visie op de toe- komstige ontwikkeling van de financiele po- sitie. Meestal bekijken wij vooral de eerste twee jaar. Vaak zien wij dat er bij uitbreiding weinig rekening wordt gehouden met aan- loopmoeilijkheden Ik heb wel meegemaakt, vertelt de heer Wientjes, dat de directie van een goed lopend bedrijf wilde weten hoe de zaak er nu eigenlijk voor stond, gelet op de te verwachten ontwikkelingen. Er werd aan een onafhankelijk bureau opdracht gegeven een onderzoek in te stellen, waaruit be paalde prognoses vQortkwamen. Op basis hiervan kwam aan het licht dat de finan- cieringsbehoefte in geval van uitbreiding zo gigantisch zou zijn dat het bedrijf dit zelf onmogelijk zou kunnen opbrengen. Zij zijn toen bewust gaan kijken door wie zij zich zouden willen laten overnemen. Vaste criteria Bij de beoordeling van de door het bedrijf verstrekte balansen hanteren wij natuurlijk enige vaste criteria. Zo wordt vooral gelet op de rentabiliteit (de winstgevendheid van het bedrijf), de solvabiliteit (het vermogen van het bedrijf op tijd de schulden te beta- len) en de liquiditeit (het vermogen om die schulden binnen een korte termijn te voldoen). Er worden wel eens normen gegeven waar- aan deze gegevens moeten voldoen, maar volgens de heer Wientjes heeft dit in de praktijk met veel zin Er zijn nu eenmaal geen umverseel vastgestelde maatstaven waaraan leders balans of verlies- en winst- rekening moet voldoen Alles blijft een kwes- tie van beoordeling. Als wij alles cliche- matig zouden kunnen afhandelen. zou de computer ons werk zo kunnen overnemen Het beoordelen, het wikken en wegen maakt dat de menselijke factor altijd een belang- rijke rol zal blijven spelen. Het komt bijna nooit voor dat wij zuiver en alleen op die cijfers kunnen afgaan meent de heer Wien tjes. Zekerheden Dan spelen natuurlijk een belangrijke rol de zekerheden die kunnen worden verstrekt. Die zekerheden kunnen vele vormen aan- nemen, zoals cessie van handelsvorderin- gen, eigendomsoverdracht tot zekerheid van handelsvoorraden en machines en hypo- theek. Krediet moet in de eerste plaats zijn gebaseerd op de financiele gezondheid van een bedrijf. Je moet niet alleen een krediet verlenen omdat het zo mooi is gedekt. Zelfs bij een financieel gezond bedrijf wil je toch wel zekerheden hebben, vooral als het risico wat ongunstiger wordt beoordeeld. De ze kerheden bieden slechts een waarborg voor de bank om, wanneer de nood aan de man komt, haar vorderingen op de kredietnemer te incasseren. Soms worden geen zekerhe den gevraagd, maar nemen wij genoegen met een belofte. Wij kunnen dan, als die situatie dat rechtvaardigt, met de client een overeenkomst met zogenaamde negatieve hypotheek clausule afsluiten. Hierbij ver- plicht de client zich aan anderen geen hy potheek te geven op zijn onroerende goed. Een tweede vorm is een positief negatieve hypotheekclausule waarbij het bedrijf zich bovendien verplicht de bank hypotheek te geven als de bank dat verlangt. Bewaking Als het krediet is verleend moet het wor den ..bewaakt" In elk geval eenmaal per jaar wordt het krediet aan een revisie on- derworpen waarbij wordt bekeken, meestal aan de hand van recente jaarcijfers, of het verantwoord is het krediet te verlengen. De ze revisie zal vaker per jaar plaatsvinden wanneer het risico bij de kredietuitzetting dat noodzakelijk maakt. Naast die revisie speelt de dagelijkse bewaking door het kan- toor waar het krediet loopt, een rol. Deze bewaking kan op allerlei factoren betrekking hebben: het erop toezien dat het krediet- gebruik binnen de vooraf vastgestelde li- miet blijft en dat, wanneer tot zekerheid van het krediet de vorderingen zijn gecedeerd, periodiek een opgave van de vorderingen wordt verstrekt. De revisie hangt samen met het karakter van het rekening-courant-krediet, de meest voorkomende vorm van kredietverlening Deze soort kredieten zijn namelijk bijna al tijd van dag tot dag opzegbaar, zowel voor de bank als voor de kredietnemer. In de praktijk valt het van dag tot dag op- zeggen van bankkrediet nogal mee. Het woord krediet is niet voor niets afgeleid van het latijnse credere", vertrouwen. Wij ver- trouwen er op dat de client zijn krediet te- rugbetaalt en de client mag vertrouwen dat zijn bank hem zijn krediet met ongemoti- veerd opzegt Je ziet in de kranten wel eens vette koppen staan Bedrijf in moeilijkhe- den Bank draait kredietkraan dicht". Ik kan u verzekeren, aldus de heer Wientjes, dat daar in de meeste gevallen al heel wat aan vooraf is gegaan. Wanneer wij zien dat het helemaal de verkeerde kant dreigt op te gaan met een bedrijf, dan schakelen wij een speciale afdeling van de ABN in. Deze af- deling gaat het betrokken bedrijf zeer nauw- gezet begeleiden. Dat eist veel en persoon- lijk contact. Als bank behoor je nooit in de stoel van de ondernemer plaats te nemen. Je kan hoog- stens op de leuning gaan zitten, adviezen geven, desnoods eisen stellen, maar daar blijft het dan ook bij. Zolang er in een be drijf geen bewindvoerder is aangesteld, houdt de ondernemer het voor het zeggen. Als er werkelijk een diepgaand verschil van mening tussen een bank en een client be- staat kan het bedrijf overigens, op ,grond van recht van opzegging, altijd naa'r een andere bank toegaan. Registratie van particuliere kredieten In Italie bestaat een instituut waar de deel- nemende banken kunnen informeren naar de persoonlijke en zakelijke kredieten van de client In Nederland jjestaat zo'n instituut alleen voor de particuliere kredieten zoals persoonlijke leningen en huurkoop-financie- ring. Alle particuliere kredieten staan geno- teerd bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel Voor zakelijke kredieten is het in Ne derland dus niet zo dat als een bank een kredietaanvraag weigert de aanvrager bij een andere bank automatisch de kous op de kop krijgt Er bestaat wel een uitwisse- ling van gegevens tussen Nederlandse ban- ken voor zakelijke kredieten maar dan al leen als het om een gezamenlijke financie ring gaat. Een bank kan van mening zijn dat een project te groot is om het risico alleen te dragen en vraagt dan een andere bank mee te doen. Maar dat gebeurt open en bloot en de aanvrager van krediet wordt daarvan van te voren op de hoogte gesteld. Continuiteit primair Je kunt je na dit alles afvragen. Waarom al deze maatregelen, afspraken, "onderzoeken. Waarom dit kostbare controle-apparaat De heer Wientjes weet hierop een duidelijk ant- woord te geven. Het hele stelsel van selec- tie, van het vragen van zekerheden en het opzeggen van krediet is in het leven geroe- pen om en de bank en de aanvrager van krediet voor teleurstellingen te behoeden. Het percentage teleurstellingen voor de bank is relatief heel klein. Het schommelt, afhankelijk van de conjunctuur. Je kunt je afvragen hoe hoog het zou zijn als wij al die maatregelen niet namen. Voor ons is het vooral een kwestie van continuiteit. Je bent niet zo abrupt in je beslissingen. Een klant die het vandaag slecht gaat, gaat het mis- schien over een jaar een stuk beter. En gesteund door dat vertrouwen moeten wij als bank maar proberen zo goed mogelijk ons werk te doen, des te groter zal de goodwill zijn, die wij bij onze clienten ver- krijgen 1 1

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1973 | | pagina 11