Enige tijd geleden kregen wij te horen, dat de redactie van FEM, afkorting Financieel Economisch Magazine, graag iets naders wilde horen over kredietverlening door een bank. Er doen nog steeds geruchten de ronde, dat geld lenen bij een bank maar een moeilijke zaak is. Bovendien, hoe vaak hoor ie niet vertellen, dat een bankier graag zijn paraplu uitleent als de zon schijnt, maar hem terug wil hebben als er regen dreigt. FEM wilde graag eens een ander geluid laten horen, n.l. dat van de praktijk- man van een bank. De heer R. H. Wientjes, werkzaam als adjunct afdelingsdirecteur bij het Secreta- riaat Binnenland Kredietverlening S B K. en docent aan de cursus van het N.l.B E. wilde graag zijn medewerking verlenen. Daaruit resulteerde een uitvoerig verslag van zijn gesprek in FEM, waarvan wij hier een samenvatting geven. 10 Bij de beoordeling van een krediet spelen cijfers natuurlijk een belangrijke rol. Maar daarnaast is ook van belang. Hoe zit het bedrijf in elkaar. Wat is de kwaliteit van de leiding. Is er voldoende begrip aanwezig voor de vraagstukken, die binnen de bran- che spelen en kan de directie de gang van zaken op de voet volgen. Je kunt niet exact aangeven hoe zwaar je de persoon van de kredietaanvrager bij de be oordeling laat meetellen. Dat het toch ge- beurt is een geval dat zeker is. De persoonlijke factor weegt zwaar Wij hadden laatst een bedrijf, zegt de heer Wientjes, waarvan de cijfers een zwakke financiele positie toonden. Een relatie van ons had het bedrijf overgenomen maar had er relatief weinig eigen geld in kunnen ste- ken. Hij vroeg een krediet dat welbeschouwd buiten proporties was ten opzichte van het eigen vermogen. Wij kenden die man echter al jaren. Wij wisten dat hij het in zijn vin- gers had Kijk, als zo'n man tegen je zegt: ik kan het klaren, dan laten wij dat zwaar wegen en in dit geval verleenden wij het gevraagde krediet. Hier heeft de man dus een enorme rol gespeeld. Een dergelijke beoordeling verloopt natuur lijk gemakkelijker als de relatie goed be- kend is. Bij een kredietaanvrage van de gro- tere bedrijven vormt dit weinig problemen. Voor kleinere bedrijven is het vaak wat moeilijker. De bank heeft een adviseur, die technisch is geschoold en inzicht kan geven in de wijze waarop het bedrijf is georgani- seerd. Ook de plaatselijke directeur moet zijn mening geven. Collectief besluit In principe worden de besluiten, zegt de heer Wientjes, collectief genomen Rond de mensen die hier opereren zijn de marges erg nauw. ledere functionaris die by de kre dietverlening is betrokken heeft een bepaald kredietplafond. Een krediet dat boven een bepaald bedrag komt, passeert minstens een lid van de Raad van Bestuur Mijn ervaring is, zegt de heer Wientjes, dat door de bui- tenwacht sterk wordt overdreven als men zegt dat een persoon in een bank door een persoonlijke relatie druk kan uitoefenen. Op een lager niveau (plaatselijke en regionale directeuren) bestaat er een meldingspiicht voor de verleende kredieten. Alle kredieten worden bovendien achteraf nog bekeken door de interne respectievelijk externe ac countants. Informatie Naast de persoon van de kredietaanvrager is natuurlijk de aard van het bedrijf en de gang van zaken in de bedrijfstak van be lang. Het kan van belang zijn te weten wie de afnemers zijn. Het natrekken van deze gegevens kan een indruk geven van stan ding. Een bedrijf dat zijn verkopen goed ge- spreid heeft is veelal in een betere positie dan een bedrijf met maar een paar opdracht- gevers. Informaties over de bedrijfstak levert de economische afdeling van de ABN. Deze afdeling verschaft voor intern gebruik ge gevens over de marktontwikkeling in Ne- derland en ook over de internationale markt ontwikkeling en ook prognoses voor de be drijfstak bijvoorbeeld voor de periode van een jaar. Daarnaast geeft de afdeling pe- riodiek een bedrijfstaksignalering. Er wordt gewerkt met de kleuren van het stoplicht. Rood geeft gevaar aan en groen betekent dat de ontwikkeling bevredigend kan zijn. De prognoses over een bedrijfstak zijn meer uitgebreid. Met behulp van de balans en re- sultatencijfers van de relaties van de ABN in de betrokken bedrijfstak wordt met in- achtneming van de verwachtingen een be- paalde kwalificatie gegeven van de krediet- nemers. De economische afdeling bekijkt de overlevingskans in de eerstvolgende twee jaar en geeft daar een cijfer voor. Net als bij een schoolrapport wordt het cijfer hoger naarmate de overlevingskansen gunstiger zijn. Naast deze meer algemene gegevens komen dan de gegevens van het bedrijf zelf te liggen. Wij werken graag met rapporten van register-accountants zegt de heer Wien tjes. Jammer genoeg is dat niet altijd moge- lijk en dat maakt het ons wel eens moeilijk een oordeel te vormen. Als er geen register- accountant is, schakelen wij in sommige ge- vallen, met name als het de eerste krediet- aanvraag is, onze eigen accountants in. Wij stellen ook prijs op tussentijdse cijfers, liefst gecontroleerd door een accountant.

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1973 | | pagina 10