initiatief van koning Willem I op 12 december 1822 te Brussel op- gericht de ,,Algemene Nederlandsche Maatschappij ter begunstiging van de Volksvlijt", in het Frans: Societe Generale des Pays-Bas pour favoriser 1'industrie nationale. De naam werd later om begrijpe- lijke reden gewijzigd in: Societe Generale de Belgique. Deze maat schappij had tot doel de industrialisering van de zuidelijke Neder- ianden te bevorderen door het bijeen brengen van kapitaal. nodig voor de ontwikkeling van nieuwe industrieen en de uitbreiding van enige bestaande. In feite was de Societe Generale een gemengde bank of nog meer een ontwikkelingsmaatschappij, die een prototype werd voor ana- loge instellingen in andere landen. Eertijds kassier van de NFIM De eerste jaren waren voor de nieuwe bank verre van gemakkelijk. Uit traditie gaven de spaarders hun geld liever als krediet aan de staat en niet aan nog jonge bedrijven. Maar mede dankzij een forse participatie van de Koning, een dividendgarantie van 5%, de mach- tiging om eigen bankbiljetten uit te geven en haar positie van kassier van de schatkist gelukte het de nieuwe bank tot bloei te brengen. Hoezeer dit gelukt is, blijkt uit een citaat van de bekende Belgische historicus Pirenne: ,,Van alle weldaden die Belgie aan het initiatief van de Koning te danken had, heeft de stichting van de Societe Generale de meeste vruchten afgeworpen: men kan terecht zeggen dat de Societe de kroon was op het economische werk van Koning Willem I". Het is wel aardig om in dit verband te vermelden dat de Societe Generale een reeks van jaren als kassier in Belgie is opgetreden van de NHM. 200.000 man personeel! Thans, na 150 jaar, is de Societe Generale uitgegroeid tot een van de machtigste concerns, waartoe niet minder dan 72 ondernemingen behoren, die op hun beurt een 200-tal dochterinstellingen beheren in binnen- en buitenland. Alleen in Belgie zijn bij de S.G. reeds meer dan 200.000 personen werkzaam. De zuivere bankactiviteiten zijn in 1934 in verband met de Belgische bankhervorming afgesplitst en ondergebracht in een afzonderlijke maatschappij, de Generale Bank Maatschappij, doch die is natuur- lijk ten nauwste bij het wel en wee van het concern betrokken. Na dit uitstapje in de historie nu terug naar de jubileumtentoonstel- ling op de Heizel. Veelzijdige industriele tentoonstelling Naar ons werd medegedeeld bleek bij een onderzoek dat niet min der dan 43 maatschappijen van het concern hun medewerking wil- den verlenen aan de jubileumexpositie. Dit maakte het mogelijk om in het paviljoen, dat door een der dochterondernemingen werd ver- vaardigd, een zeer afwisselende industriele expositie bijeen te bren gen. Dit blijkt wel hieruit dat behalve van de mijnbouw, raffinage van metalen, industriele aanwending van lazerstralen, chemie, dia- mantwerktuigen, ook een interessant beeld werd gegeven van de vorderingen op het gebied van textiel, hout, papier, de bouw van kernenergiecentrales en de distributie van energie, electromotoren, de scheepsbouw en de scheepvaart. In enkele afdelingen werd daarbij naast vitrines gebruik gemaakt van de modernste audio- visuele hulpmiddelen, die veel belangstelling trokken. Een afzonderlijke ruimte was voorts gereserveerd voor de Generale Bank Maatschappij, de grootste bank van Belgie en nummer vijftien op de lijst van Europese kredietinstellingen. Belgische economie in licht en geluid Op de eerste verdieping van het paviljoen, dat in totaal twee ver- diepingen telde met een gezamenlijke oppervlakte van circa 5.500 m2, had de Generale Bank Maatschappij een indrukwekkende meta len constructie opgesteld met een afmeting van circa 10x10 meter. Op deze constructie, die de indruk wekte van een grote zonne- spiegel, flitsten tientallen, ja soms honderdtallen lampjes aan en uit. Brandden alle lichtjes tegelijk en dat waren er 6.500! dan waande men zich in het bekende planetarium in Den Haag met voor zich een hemel vol flikkerende sterren. Doch wat stelde dit alles voor? Om het kosmisch wonder te kunnen begrijpen moest men er rustig voor gaan zitten, wennen aan het duister en luisteren naar de indringende stem van de presentatrice, wier stemgeluid afkomstig bleek uit een batterij van niet minder dan 160 cassetterecorders, die ter zijde was opgesteld en waaruit desgewenst ook nog een synchrone vertaling in het Frans, Engels of Duits kon worden aangehoord. Het geheel stelde een audio- visueel economisch model voor dat in de vorm van een klank- en lichtspel de rol van de bank in de Belgische economie en de ge- volgen van economische en monetaire verschijnselen als inflatie, devaluatie, discontowijziging, kredietbeperking e.d. in beeld bracht. Het model was uitgewerkt door het Departement Studies van de bank en is gewijd aan de nagedachtenis van de Amerikaanse de signer Will Burtin, die de basis voor dit ontwerp heeft gelegd. Het liet zien hoe de bank lees G.B. in het middelpunt is gelegen van de geld- en kapitaalbewegingen, die verband houden met de produktie, handel en consumptie van goederen en diensten, of het- zij het gevolg zijn van het optreden van tussenpersonen en finan- ciele instellingen, die spaargelden verzamelen dan wel resulteren uit kredietverlening op korte, middellange en lange termijn. Projectieschermen, panelen, lichtbakken en de computer Om een indruk te geven van de constructie een korte beschrijving. Het model omvatte 19 panelen, waarvan 8 vierkante panelen en 4 panelen in de vorm van gelijkzijdige driehoeken. In het centrum was een vierkant projectiescherm.waarop dia's werden geprojecteerd. Op de vier driehoekige en de 4 overkante panelen rond het cen- trumpaneel waren 30 lichtbakken aangebracht, die elk een econo mische eenheid aanduidden die aan het geld- en kapitaalverkeer deelneemt. Op de driehoekige panelen waren aangegeven als vier hoofdelementen: ondernemingen, particulieren, overheid en buiten land, benevens de geld- en goederenmarkten. Op de overige pane len figureerden de overheids- en particuliere instellingen, die als tussenpersonen optreden in het economische verkeer, zoals de nationale bank, de pensioenfondsen, de spaarkassen e.d. De gevolgen van het optreden van economische subjecten werden in beeld gebracht door middel van niet minder dan 110 onderlinge verbindingen tussen lichtbakken in de vorm van lijnen van gekleur-

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1973 | | pagina 19