Zate uit i aarr autc bal- seet in p gem dijk: Het uitst den vooi een sind blee derg besl dag A.B. te vi Een onge strijc woo nog aan zorg door hier, debe ses i nava stoni sterk Zijn zou, toeristen een dagelijkse en voor de winke- liers in de binnenstad welkome verschijning zijn, is Kobe zelf geen toeristisch centrum, doch wordt deze stad vaak als uitgangspunt gekozen voor tochten naar Kyoto, de voor- malige hoofdstad van Japan, met een rijk verleden, waar nog veei van zichtbaar is, en voor rondvaarten op de Seto Inland Sea, waarin duizenden eilandjes een aantrekkelij- ke voorgrond vormen voor spectaculaire zonsondergangen. Vanzeifsprekend is dit jaar de wereldtentoonstelling in Osaka ook een grote attractie. De stormachtige ontwikkeling die Japan in korte tijd heeft doorgemaakt, van geisoleerd, onbekend land tot een van de grootste eco- nomische machten ter wereld, wordt weer- spiegeld in de geschiedenis van Kobe sinds de vestiging van het eerste agentschap van de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Het is prettig te weten dat onze instelling, in haar diverse gedaanten, aan die ontwikke ling heeft meegewerkt. J. S. Het nieuwe kunstmatige eiland in de haven. De brug er naartoe werd onlangs geopend. 1.300.000 inwoners zijn er 36.000 van bui- tenlandse origine, meest Chinezen en Ko- reanen, maar ook uit andere Aziatische Ian- den, Amerikanen en Europeanen van allerlei nationaliteit. Hoewel de Europeanen, Ame rikanen en Indiers veelal hun werkzaamhe- den hebben in het nabijgelegen Osaka, dat als handelsstad van grote betekenis is, pre- fereren zij Kobe om te wonen, omdat het een prettiger leefklimaat biedt. Het interna- tionale karakter van Kobe wordt nog ver- sterkt door de grote aantallen toeristen, die Kobe aandoen in de passagiersschepen die regelmatig de haven binnenkomen. De zware industrie is hier beperkt gebleven tot de hoogovens van Kobe Steel en enkele grote scheepswerven. Voor het overige be- staat de industrie hier uit fabriekjes van dui zenden kleinere artikelen, van lucifers tot kerstboomversieringen. Voor het economisch leven is de haven het meest belangrijke deel van deze stad. Circa 30% van de Japanse export wordt via Kobe verscheept en het afgelopen jaar deden 10.000 zeeschepen de haven aan, een respectabel aantal waar- van wordt verwacht dat het dit jaar weer overtroffen zal worden. De havenfaciliteiten worden steeds uitgebreid, containerterminals worden aangelegd en zijn gedeeltelijk al in gebruik. Om de kade-oppervlakte te ver- groten wordt een kunstmatig eiland in de ha ven geconstrueerd, waarvoor het materiaal wordt verkregen door een aantal heuvels, die de achtergrond van de stad vormen, ge deeltelijk af te graven. Hoewel, als gezegd, groepen buitenlandse

Personeelsbladen ABN AMRO Art & Heritage

Algemene Bank Nederland - Ankertros | 1970 | | pagina 8