Zate
uit i
aarr
autc
bal-
seet
in p
gem
dijk:
Het
uitst
den
vooi
een
sind
blee
derg
besl
dag
A.B.
te vi
Een
onge
strijc
woo
nog
aan
zorg
door
hier,
debe
ses i
nava
stoni
sterk
Zijn
zou,
toeristen een dagelijkse en voor de winke-
liers in de binnenstad welkome verschijning
zijn, is Kobe zelf geen toeristisch centrum,
doch wordt deze stad vaak als uitgangspunt
gekozen voor tochten naar Kyoto, de voor-
malige hoofdstad van Japan, met een rijk
verleden, waar nog veei van zichtbaar is, en
voor rondvaarten op de Seto Inland Sea,
waarin duizenden eilandjes een aantrekkelij-
ke voorgrond vormen voor spectaculaire
zonsondergangen. Vanzeifsprekend is dit
jaar de wereldtentoonstelling in Osaka ook
een grote attractie.
De stormachtige ontwikkeling die Japan in
korte tijd heeft doorgemaakt, van geisoleerd,
onbekend land tot een van de grootste eco-
nomische machten ter wereld, wordt weer-
spiegeld in de geschiedenis van Kobe sinds
de vestiging van het eerste agentschap van
de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Het
is prettig te weten dat onze instelling, in
haar diverse gedaanten, aan die ontwikke
ling heeft meegewerkt.
J. S.
Het nieuwe kunstmatige eiland in de haven.
De brug er naartoe werd onlangs geopend.
1.300.000 inwoners zijn er 36.000 van bui-
tenlandse origine, meest Chinezen en Ko-
reanen, maar ook uit andere Aziatische Ian-
den, Amerikanen en Europeanen van allerlei
nationaliteit. Hoewel de Europeanen, Ame
rikanen en Indiers veelal hun werkzaamhe-
den hebben in het nabijgelegen Osaka, dat
als handelsstad van grote betekenis is, pre-
fereren zij Kobe om te wonen, omdat het
een prettiger leefklimaat biedt. Het interna-
tionale karakter van Kobe wordt nog ver-
sterkt door de grote aantallen toeristen, die
Kobe aandoen in de passagiersschepen die
regelmatig de haven binnenkomen.
De zware industrie is hier beperkt gebleven
tot de hoogovens van Kobe Steel en enkele
grote scheepswerven. Voor het overige be-
staat de industrie hier uit fabriekjes van dui
zenden kleinere artikelen, van lucifers tot
kerstboomversieringen. Voor het economisch
leven is de haven het meest belangrijke deel
van deze stad. Circa 30% van de Japanse
export wordt via Kobe verscheept en het
afgelopen jaar deden 10.000 zeeschepen
de haven aan, een respectabel aantal waar-
van wordt verwacht dat het dit jaar weer
overtroffen zal worden. De havenfaciliteiten
worden steeds uitgebreid, containerterminals
worden aangelegd en zijn gedeeltelijk al in
gebruik. Om de kade-oppervlakte te ver-
groten wordt een kunstmatig eiland in de ha
ven geconstrueerd, waarvoor het materiaal
wordt verkregen door een aantal heuvels,
die de achtergrond van de stad vormen, ge
deeltelijk af te graven.
Hoewel, als gezegd, groepen buitenlandse